Udsatte børn - et helhedsperspektiv
Hvordan møder vi som pædagoger i daginstititioner de udsatte børn, og hvilken indflydelse har det på børnenes livschancer?
Indhold
Udsatte børn et helhedsperspektiv vil give professionelle, der arbejde med børne-familiesager, bedre muligheder for at analysere sammensatte problemer og reflektere over deres egen praksis. Indledningsvis argumenters for et helhedsperspektiv, det vil sige en opfattelse, som tager højde for de komplekse sociale og psykologiske processer, der forbinder barnet med dets nære og knapt så nære omgivelser. En forståelse af disse forhold har afgørende betydning for de professionelles handlinger i forhold til det udsatte barn.
2. udgave er suppleret med en opdatering af lovstoffet - Barnets reform. Refleksioner over den adfærd, der kan betragtes ud fra et biomedicinsk perspektiv (diagnosticeres ADHD). Begrebet skam nuanceret med modstillingen af vrede. Nye empiriske eksempler og en fokusering på social og kulturel kapital i børnenes interaktioner i skolen.
Indhold:
Jens Guldager: Helhedssyn - teori og modeller på børnefamilieområet.
Bente Lisborg & Lisbeth Rask: Et psykologisk perspektiv på børns mistrivsel
Helle Schjellerup Nielsen: Udsatte børn i skolelivet og på andre sociale arenaer.
Marianne Skytte: Professionelt arbejde med udsatte minoritetsetniske børn og deres familier.
Frank Ebsen: Lov, kommunale rammer og faglighed.
Morten Ejrnæs: Praktikeres holdninger i socialt arbejde - normalitet og afvigelse.
Birgitte Zeeberg: Det udsatte barn blandt mange professionelle.
Karen-Asta Bo & Ingrid Gehl: Samtaler med børn