Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Trivselsudfordringer ved skolestart - et langtidsperspektiv

Hvordan hænger trivselsmæssige udfordringer ved skolestart sammen med børns uddannelses- og beskæftigelsessituation på den lange bane?

Indhold

Formålet med rapporten er at belyse, hvordan trivselsmæssige udfordringer ved skolestart hænger sammen med børns uddannelses- og beskæftigelsessituation på den lange bane. Udfaldsmålene i rapporten er:

- Andelen, der påbegynder en ungdomsuddannelse frem mod 22-årsalderen

- Andelen, der gennemfører en ungdomsuddannelse frem mod 22-årsalderen

- Andelen, der opnår et gennemsnit på 02 til folkeskolens afgangsprøve i både dansk og matematik

- Andelen, der falder i NEET-gruppen som unge voksne (Not in Education, Employment or Train-ing).

Formålet er at give en samlet vurdering af skolestartsudfordringers betydning for unge voksnes tilknytning til uddannelses- og beskæftigelsessystemet. Rapporten er dermed et relevant bidrag i forhold til viden om den langsigtede betydning af trivselsudfordringer, der kan spores helt tilbage til skolestarten, såvel som viden om de typer af udfordringer, der kræver særlige indsatser.

 

 

Konklusion

Resultaterne viser først og fremmest, at sammensatte udfordringer ved skolestart har en tæt sammenhæng med børnenes uddannelses- og beskæftigelsessituation på den lange bane. Derudover viser resultaterne, at sårbare børn klarer sig dårligere i forhold til uddannelse og beskæftigelse på den lange bane end ikke-sårbare børn uanset udfordringer ved skolestart eller ej. Yderligere analyser bør dog undersøge præcis, hvilke mekanismer og udviklingstendenser før sko-lestart – eller allerede ved barnets fødsel – der hænger sammen med udfordringer ved skolestart.

Metode

Analyserne er baseret på Børneforløbsundersøgelsen, som er en forløbsundersøgelse af et repræsentativt udsnit af børn født i efteråret 1995, der via 6 interviewrunder er fulgt, fra de var 6 måneder gamle, til de fyldte 18 år. Af de 6.000 børn, der er udtrukket til at besvare undersøgelsen, har 4.875 mødre besvaret 6 spørgsmål om børnenes skolestartsudfordringer, da børnene var 7 år gamle.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Asger Graa Andreasen
  • Mette Lausten
Årstal
2019
Udgiver
VIVE
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Faktorer af betydning for kvalitet i specialskoler - En survey-kortlægning blandt skoler og PPR

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 60 sider 2014

Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse

Center for Ungdomsforskning 2013

Uddannelses- og beskæftigelsesmønstre i årene efter grundskolen - En sammenligning af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande og etniske danskere

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 141 sider 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank