Trivselsmetoden - til samarbejde mellem pædagog og socialrådgiver om tidlig indsats
Metode til at forbedre kommunikationen mellem pædagog og socialrådgiver omkring børn i udsatte positioner.
Indhold
Bogens fokus er den tidlige og tværprofessionelle indsats til børn i alderen tre til seks år. I bogen præsenteres Trivselsmetoden som et nyt hjælpemiddel til at afklare bekymring omkring et barn i en potentielt udsat position.
Trivselsmetoden er på samme tid designet og udviklet specielt til også at være en metode, der forbedrer den tværprofessionelle kommunikation mellem pædagog og socialrådgiver. Både pædagoger og socialrådgiver har bidraget til udvikling af Trivselsmetoden. Bogens sigte er at bidrage til, at det tværprofessionelle samarbejde mellem pædagoger og socialrådgivere bliver kvalificeret, således at de i fællesskab giver børn i udsatte positioner den hjælp, de har brug for, og krav på baggrund af en bedre forståelse og vurdering af udsathed hos børn.
Et andet og betydningsfuldt sigte med bogen er at bidrage med forskningsbaseret viden til studerende ved de pædagogiske og socialfaglige grund- og videreuddannelser og praksis. Bogens primære målgrupper er pædagoger og pædagogisk personale i daginstitutioner og studerende på grund- og videreuddannelser indenfor det pædagogiske og socialfaglige felt.