Tidlige og helhedsorienterede indsatser for udsatte børn og unge - Hvad kan vi lære af Herning?
I dette inspirationshæfte fra Socialpædagogerne kan du læse om Herning-modellen, som i øjeblikket rulles ud i mange af landets kommuner. Grundtanken med Herning-modellen er, at udsatte børn og unge skal have den rette og samtidigt mindst mulige indgribende indsats med tæt inddragelse af familie og netværk.
Indhold
Dette inspirationshæfte fra Socialpædagogerne handler om tidlige og helhedsorienterede indsatser for udsatte børn og unge, og tager udgangspunkt i Herning-modellen. I hæftet præsenteres det socialpædagogiske arbejde, som ligner Herning-modellen, og nogle af de ledere og medarbejdere, der arbejder med modellen. Med hæftet ønsker Socialpædagogerne at inspirere til refleksioner og diskussioner omkring indsatsdelen ude lokalt i tilbud, kommuner og kredse.
Siden kommunalreformen, hvor kommunerne overtog ansvaret for det specialiserede socialområde, har der været øget fokus på kommunernes udgifter til dette område. Herning Kommune igangsatte derfor i 2013 Hernings Sverigesprogram, der har til formål at sikre en målrettet, helhedsorienteret og langsigtet indsats overfor børn og unge. Ambitionen med projektet er at skabe en bedre og billigere indsats overfor udsatte familier eller familier, der er i risiko for at komme i udsatte positioner. Grundtanken med Herning-modellen er, at børn og unge skal have den rette mindst mulige indgribende indsats med tæt inddragelse af familie og netværk.
Der arbejdes i Herning med en indsatstrappe med seks trin:
- Tidlig forebyggelse i almenområdet
- Forebyggelse
- Hjemmebaserede indsatser
- Anbringelse i slægt og netværk
- Anbringelse i forskellige typer af familiepleje
- Anbringelse i institutionstilbud
På indsatstrappens trin ligger en række forskellige tilbud, hvor tæt opfølgning giver mulighed for at vurdere, hvorvidt indsatsen skal flyttes til et lavere eller højere trin.
I hæftets første del præsenteres indsatstrappen i Herning og de mange tilbud og indsatser, den indeholder. Derefter kan du læse om to af drivkræfterne bag programmets syn på indsatsdelen; Centerchef i Børn og Unge i Herning Kommune Bo Ulrich Bertelsen og Programleder på Herning-modellen i Herning Kommune Stinne Højer Mathiassen. Herefter kan du læse en række medarbejderes og lederes svar på, hvorfor og hvordan Herning-modellen gør en forskel. Slutteligt kan du læse om andre kommuners arbejde med området og lignende modeller, herunder hvordan de arbejder med området og deres anbefalinger til andre kommuner.