Tidlig opsporing af børn i en socialt udsat position - Idékatalog
I dette idékatalog kan du få inspiration til nye metoder i opsporingen af børn i en social udsat position med henblik på opkvalificering af den tidlige indsats for børn i alderen 0-10 år.
Indhold
I idékataloget præsenteres Opsporingsmodellen, som er resultatet af tre års arbejde med udvikling og afprøvning af nye og effektive metoder med henblik på at opdage de tidlige signaler hos børn på, at de ikke trives og derfor har brug for særlig støtte og opmærksomhed fra de voksne omkring dem for at undgå senere alvorligere problemer og vanskeligheder. Målgruppen for dem, som skal anvende modellen, er personalet i sundhedsplejen, dagplejen og vuggestuerne, børnehaver og integrerede institutioner, skoler og SFO samt medarbejdere i PPR og i kommunernes familieafdeling. I idékataloget præsenteres Opsporingsmodellen i kapitel to, og kommuner har beskrevet gode eksempler på anvendelse af modellens enkelte elementer i kapitel tre-otte. De konkrete metoder i form af manualer og skemaer er vedlagt i bilag.
Den udviklede Opsporingsmodel og dens metoder tager udgangspunkt i følgende tre grundlæggende værdier:
- Barnets adfærd ses i den sociale kontekst, det er en del af, og der skal være fokus på barnets ressourcer og ikke dets mangler.
- Forældrene indgår som aktive samarbejdspartnere med de professionelle og skal ses som en ressource i samarbejdet, når et barns problemer skal løses.
- Det tværfaglige samarbejde og de tværfaglige ressourcer vægtes højt, og der skal skabes fælles begreber og forståelse af hinandens praksis på tværs af fag og sektorer.
Der er udviklet syv opsporingsmetoder som led i Opsporingsmodellen:
- Regelmæssig ekstern sparring og supervision af alle frontmedarbejdere som led i en løbende opkvalificering.
- Etablering af et småbørnsteam, hvor viden om de helt små børn samles og spredes til alle, der arbejder med de helt små børn i kommunen.
- Trivselsskema som anvendes til en løbende og regelmæssig vurdering af alle børns trivsel i alderen 0-10 år.
- Overgangsskema som sikrede, at viden om de enkelte børn og deres eventuelle vanskeligheder overgives fra en institution til den næste, når et barn overgår fra en institution til en anden institution/skole, således at den modtagende institution/skole kan imødekomme eventuelle særlige behov for støtte hos ”nye” børn.
- Dialogmodel som sikrer mere effektive og målrettede møder omkring børn med særlige vanskeligheder.
- Tovholder som sikrer koordinering mellem de professionelle og deres handlinger i forhold til et barn samt sikrer, at forældre er fuldt informerede omkring alle tiltag og beslutninger omkring deres barn.
- Hurtig reaktion på underretninger ved implementering af Barnets Reform.
Der foreligger to andre rapporter omkring Opsporingsmodellen. I rapporten ”Opkvalificering af den tidlige indsats - Udvikling og afprøvning af opsporingsmodellen” beskrives modellen, forberedelserne til implementeringen, udfordringer omkring implementeringen samt de foreløbige resultater i 2011. I 2013 udkom forskningsrapporten ”Opkvalificering af den tidlige indsats – ved tidlig opsporing af børn i en socialt udsat position”, hvori modellen, implementeringen og resultaterne af projektet er beskrevet.