Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Systematisk review af effektviden om "De Utrolige År" (DUÅ) - Et forskningsnotat om DUÅ børne-, forældre- og læreprogrammer

Et systematisk review over de amerikanske programmer "The Incredible Years" - på dansk kaldet "De Utrolige År".

Indhold

Du kan i dette forskningsnotat læse om studier, der alle har undersøgt effekterne af de amerikanske "The Incredible Years" (IY) programmer, der i en dansk kontekst er implementeret flere steder under navnene "Dino lille gruppe", "Dino stor gruppe", "DUÅ (De Utrolige År) Basic førskole", "DUÅ (De Utrolige År) Basic småbørn", "DUÅ (De Utrolige År) Basic skolealder, "DUÅ (De Utrolige År) baby" og "DUÅ (De Utrolige År) børnehave og skole".

Forskningsnotatet vurderer de forskellige studiers styrker og svagheder i forhold til gyldighed og vurderer dem ud fra seks parametre: Programkontekst (hvilke(t)/land(e) undersøger studierne?)

  • Hvilke DUÅ/IY programmer undersøger studiet?
  • Hvilken metode er anvendt?
  • Hvor evidente er resultaterne?
  • Hvad er resultaterne?
  • Er forskerne selv programudvikler eller uafhængige forskere?

Formålet med udviklingen af programmerne har i en amerikansk kontekst været at understøtte udviklingsarbejdet med højrisikofamilier inden for klinisk og adfærdsmæssig afvigelse med særlig fokus på relationsarbejde og udvikling af selvkontrol hos såvel børn, forældre og professionelle. 

I en dansk kontekst har formålet været at understøtte udsatte og måske-udsatte børn og unge mere generelt og altså ikke kun i forhold til højrisikofamilier. Formålet er således bredere i en dansk kontekst sammenlignet med programmernes anvendelse i en amerikansk kontekst. Den danske velfærdsorganisatoriske ramme omkring barnet, såsom vuggestue, dagpleje, børnehave og skole er væsentligt anderledes organiseret end den amerikanske og andre landes, som typisk ikke har et sammenligneligt offentligt serviceniveau og/eller niveau af omfordeling af ressourcer, ligesom professionaliseringen af før-skole-institutionerne også varierer på tværs af lande.

Konklusion

Overordnet set viser forskningsnotatet, at der eksisterer mange solide studier af effekterne af DUÅ-programmerne. Den anvendte systematiske søgestrategi kan til enhver tid gentages, dog med det forbehold, at antallet af studier vil ændre sig i takt med, at der publiceres flere studier inden for de anvendte søgeord. Derudover understreges det også, at forskningsnotatets resultater viser en fyldestgørende, men ikke udtømmende liste af studier af effekter af DUÅ-programmerne.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Marie Østergaard Møller
  • Katrine Iversen
Årstal
2015
Udgiver
KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 45 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Systematisk review af effektviden om "De Utrolige År" (DUÅ) - Et forskningsnotat om DUÅ børne-, forældre- og læreprogrammer

KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 45 sider 2015
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Projekt ”Evaluering, Dokumentation og Kvalitetsudvikling”

Viborg Amt 2006
Lærebøger og værktøjer;

Narrativ dokumentation i velfærdsprofessionerne

Akademisk forlag, 184 sider 2017
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank