Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Systematisk kortlægning af metoder der kan styrke børn og unges selvkontrol

I denne rapport kan du læse om forskellige effektive metoder og indsatser, som styrker børn og unges selvkontrol, hvilket er essentielt i forhold til at undgå, at barnet/den unge ikke udvikler kriminel adfærd.

Indhold

Denne rapport indeholder en systematisk kortlægning af metoder, der kan styrke børn og unges selvkontrol. Kortlægningen er udarbejdet af Oxford Research for Det Kriminalpræventive Råd (DKR).

I forhold til børn og unges risiko for at havne i kriminalitet, er lav selvkontrol blandt de mest veldokumenterede risikofaktorer.

Denne rapport beskriver og vurderer et stort udvalg af indsatser målrettet børn, unge og/eller deres forældre eller lærere, som på forskellig vis kan styrke selvkontrol hos børn og unge i alderen 7-17 år. Det undersøges, hvilke metoder og indsatser der ser ud til at virke over for børn i denne aldersgruppe, som har problemer med lav selvkontrol, temperamentsfuldhed, impulsivitet eller lignende, og som dermed er i risiko for at udvikle kriminel adfærd eller allerede har begået kriminalitet. Indsatser rettet mod børn og unge diagnosticeret med ADHD, ODD og CD indgår også i kortlægningen.

Socialpædagoger eller andre faggrupper, som arbejder med udsatte børn og unge, kan også drage nytte af denne oversigt over effektive metoder til at styrke børn og unges selvkontrol.

Formålet med den systematiske kortlægning er at give et grundigt bud på, hvilke indsatser og typer af indsatser der lader til at have en empirisk underbygget effekt. Med denne kortlægning ønsker DKR også at inddrage og gøre nytte af viden, som ellers kan gå i glemmebogen, da det kan være svært at handle på baggrund af resultaterne fra ét enkelt studie.

De indsatser, som inddrages i kortlægning, er kun inkluderet og beskrevet for så vidt, at der er solide empiriske undersøgelser af virkningerne af indsatserne.

Kortlægningen omhandler indsatser af pædagogisk, social, psykologisk såvel som fysisk karakter.

Konklusion

Hovedresultaterne i forhold til de otte forskellige indsatstyper, som kortlægningen beskriver:

 

  • Forældretræning: ser generelt ud til at have en positiv virkning over for børn med lav selvkontrol.
  • Social færdighedstræning: når indsatsen foregår i skoleregi, og/eller når indsatsen involverer børnenes forældre, kan den have en positiv effekt eller delvis positiv effekt i forhold til vanskeligheder med lav selvkontrol.
  • Vredes- og aggressionshåndtering: ser ud til i de fleste tilfælde at have en positiv effekt i forhold til lav selvkontrol.
  • Kognitiv adfærdsterapi: de kognitive indsatser, der er målrettet børn med en diagnose som ADHD eller CD, ser ud til kun at have en begrænset effekt. Ellers ser kognitiv adfærdsterapi ud til i mange tilfælde at have en positiv effekt i forhold til lav selvkontrol.
  • Familiebaserede indsatser: disse ser også ud til overordnet at have positive effekter. Undtagen Multisystemisk Terapi (MST).
  • Multimodale indsatser i kombination med medicin: der viser sig ikke et entydigt billede af, hvorvidt de kombinerede indsatser generelt virker bedre end medicinsk behandling alene.
  • Skolebaserede indsatser: Disse ser også ud til overordnet at have en positiv effekt over for lav selvkontrol.
  • Øvrige indsatser: disse indbefatter for eksempel kostomlægning og boot camps. De viser meget forskellige resultater.

Metode

DKR forklarer, at kortlægningen kan betegnes som systematisk, fordi litteratursøgningen og den efterfølgende screening af resultaterne er lavet på baggrund af en fastlagt søgestrategi og ud fra på forhånd opstillede kriterier for inklusion og eksklusion.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
Årstal
2013
Udgiver
DKR - Det Kriminalpræventive Råd, 94 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

De unge væk fra gaden - Effektive metoder i kriminalpræventivt arbejde i udsatte boligområder

Center for Boligsocial Udvikling, 45 sider 2011

Effektfulde indsatser i boligområder til forebyggelse af kriminalitet - En systematisk forskningsoversigt, nr. 1 af 4

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 108 sider 2015

En ungdom uden kriminalitet - Tydelig konsekvens, flere i uddannelse og arbejde

Regeringen, 20 sider 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank