Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Sundhedsplejens indsatser og betydning i arbejdet med små udsatte børn og deres familier

På trods af sundhedsplejens indsatser i alle familier i Danmark eksisterer der kun meget begrænset forskning i dansk sammenhæng om betydningen af sundhedsplejens arbejde i forhold til børns trivsel og udvikling.

Indhold

Rapporten præsenterer resultater fra en undersøgelse, der har haft fokus på sundhedsplejens arbejde og betydning i relation til små udsatte børn og deres familier i de såkaldte særligt udsatte boligområder. I denne sammenhæng er der blevet kigget specifikt på boligområder på Nørrebro og i Tingbjerg i Københavns Kommune. Undersøgelsen har taget afsæt i sundhedsplejens indsats ”En god start på livet”, som er et 3‐årigt projekt, der har fokus på tidlige sundhedsforebyggende indsatser for børn i alderen 2‐5 år og deres nære familie.

Konklusion

Undersøgelsen viser blandt andet, at:

  • Der er iværksat en omfattende mængde af indsatser overfor de små udsatte børn og deres familier. Indsatser som for eksempel muligheden for en øget frekvens af hjemmebesøg samt mødrenes deltagelse i mødregrupper. Særligt den ekstra tid til helt konkrete anvisninger fremhæves af sundhedsplejerskerne som afgørende for den indsats, der udføres i de udsatte boligområder.
  • Fra forældrenes, og særligt mødrenes perspektiv, udgør sundhedsplejerskerne en tillidsfuld person med en særlig ekspertviden om små børns udvikling, som kan sikre et godt liv fremadrettet.
  • I kraft af, at besøg fra sundhedsplejerskerne er et tilbud, som nogle forældre vælger ikke at benytte, på grund af modvilje mod kontakt med systemet samt manglende viden om sundhedsplejens mulighed for at støtte det lille barns udvikling, er der en potentiel risiko for, at nogle børn ikke opdages i tide. Så kan en forebyggende indsats først iværksættes tæt på barnets skolestart og derved får disse børn ikke udbytte af den særligt tilrettelagte tidlige indsats.
  • Der er fire punkter, som man skal være opmærksomme på i den fremtidige indsats overfor de små udsatte børn og deres familier. Punkterne vedrører betydningen af ekstra hjemmebesøg, øget samarbejde med daginstitutionen, fastholdelse og videreudvikling af mødregrupper og endelig særskilte indsatser overfor fædre i de særligt udsatte boligområder.

Metode

Undersøgelsen er baseret på:

  • Fokusgruppeinterviews med sundhedsplejersker knyttet til projektet ”En god start på livet”
  • Interviews med ledere fra de involverede daginstitutioner
  • Interviews med fædre knyttet til projektet ”En god start på livet”
  • Observationer af de forskellige aktiviteter, der er iværksat i projekt ”En god start på livet”
  • En spørgeskemaundersøgelse rettet mod henholdsvis sundhedsplejen samt forældre, der udforsker, hvilke indsatser der fremadrettet er relevante at iværksætte overfor de små børn og deres familier
  • Spørgeskemaundersøgelse rettet mod personalet i daginstitutionerne, som belyser grundlaget for den daglige praksis i arbejdet med de små børn og deres familier
  • Interviews med mødre tilknyttet mødregruppen og projektet ”En god start på livet”
  • Interviews med mødre bosiddende i Tingbjergområdet. 
Forskning
Forfatter
  • Kirsten Elisa Petersen
  • Lars Ladefoged
Årstal
2015
Udgiver
Aarhus Universitet, 125 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

Sundhedsplejens indsatser og betydning i arbejdet med små udsatte børn og deres familier

Aarhus Universitet, 125 sider 2015
Undersøgelser og evalueringer;

Ulighed i sundhed 2013

Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Midtvejsevaluering af familierettede og forebyggende indsatser i ”Tidlig Indsats – Livslang Effekt”

KORA og Oxford Research A/S, 75 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank