Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Straf og pædagogik under samme tag? - En undersøgelse af ungeafdelingen i Statsfængslet i Jyderup og af unge dømtes placering i Kriminalforsorgen

Denne undersøgelse har fokus på ungeafdelingen i Statsfængslet i Jyderups målgruppe, indsatsområder og arbejde. I rapporten beskrives blandt andet arbejdet i ungeafdelingen, karakteristika for de unge afsonere, de unges perspektiver på deres afsoningsforløb samt de ansattes perspektiver på de unges udtalelser.

Indhold

Denne undersøgelse

  • Beskriver en række karakteristika for den gruppe af unge, der har afsonet i Kriminalforsorgens institutioner i perioden september 2009 til september 2011. For eksempel hovedkriminalitet og afsoningslængde
  • Beskriver hvilke institutioner de unge har været placeret i før og efter åbningen af ungeafdelingen i Statsfængslet i Jyderup
  • Karakteriserer de unge, der har afsonet på ungeafdelingen, herunder hvilke problemstillinger de har haft og hvilke mål, der har været opstillet for deres afsoning
  • Beskriver de unges perspektiver på afsoningen
  • Undersøger de ansattes perspektiver på de unges udtalelser, for blandt andet at kunne afdække hvilken faglig logik de ansatte arbejder ud fra

I rapportens første kapitler præsenteres undersøgelsen og de forskellige typer af datamateriale samt metoder. Rapportens tredje kapitel karakteriserer de unge, der har afsonet dom fra 2009-2011, ved at redegøre for faktorer som; køn, statsborgerskab, hovedkriminalitet og længden af den aktuelledom.

Rapportens tredje kapitel indeholder også en beskrivelse af placeringsmønstre for de unges afsoning. Kapitel fire beskriver arbejdet på ungeafdelingen. I kapitel fem beskrives ungeafdelingens målgruppe og arbejde, som de kommer til udtryk i afdelingens egne beskrivelser af fokuspunkter og målsætninger. Kapitlet indeholder også en række cases, som giver indblik i de problemstillinger, som medarbejderne skal forholde sig til fagligt og personligt.

I rapportens sjette kapitel beskrives ungeafdelingen ud fra de unges perspektiv samt de ansattes perspektiv på arbejdet med de unge. Til sidst ser rapporten på nogle af de dilemmaer og problematikker, der kan være i forhold til autoritetsudøvelsen i ungeafdelingen. I syvende og sidste kapitel præsenteres og diskuteres en række konklusioner fra undersøgelsens forskellige dele.

Konklusion

  • I perioden september 2007 til september 2011 er der registreret 389 afsoningsforløb
  • Analysen af de 389 forløb viser, at halvdelen af afsoningsforløbene omfatter en dreng på 17 år med dansk statsborgerskab, der er dømt for vold eller røveri
  • 44 % af afsoningsforløbene gælder en dom på under fire måneders ubetinget fængsel
  • Langt de fleste unge afsonere i perioden fra september 2007 til september 2011 har afsonet deres dom på en institution, som er egnet til unge afsonere
  • I perioden 2009-2011 har ungeafdelingen haft 53 unge til afsoning. De fleste unge indsatte har en mangelfuld og uregelmæssig skolegang bag sig. Kun 36 % oplyser, at de har gået i folkeskolens 9. klasse
  • Ungeafdelingen opstiller mange mål for de unges afsoningsforløb, ifølge egen vurdering opnår de hovedparten af de opstillede mål
  • Flere unge er tilfredse med deres afsoningsforløb på ungeafdelingen. Dog synes de unge, at der er for mange regler, som ikke giver mening eller som ikke er retfærdige, da de ikke er lige gældende for alle
  • Flere unge giver udtryk for, at de ikke tror på, at de ansatte kan hjælpe dem videre i deres liv. Nogle unge mener, at de ansatte bør kommunikere anderledes med de unge, hvis opdragelsesopgaven skal lykkedes
  • De ansatte giver udtryk for, at de anerkender de unges holdninger til regler, men samtidigt er regler en del af afdelingens faglige logik. De ansatte er ofte nødt til at forsvare og forhandle deres legitimitet og autoritet med de unge, som i mange tilfælde ikke accepterer den
  • I rapporten anbefales det, at afdelingen sætter refleksionerne fra rapporten i sammenhæng med de principper og værdier, der er formuleret i afdelingens fundament for at se på, om principperne afspejles i praksis

Metode

Undersøgelsen bygger på flere forskellige typer data:

  • Statistiske opgørelser. Som er baseret på samtlige afsoningsforløb for personer under 18 år fra to år før til to år efter åbningen af ungeafdelingen i Statsfængslet i Jyrerup i 2009
  • Dokumentationsskabeloner. Personalet på ungeafdelingen har udfyldt én dokumentationsskabelon for hver af de unge, der har afsonet på afdelingen i årene 2009, 2010 og 2011. Dokumentationsskabelonen indeholder baggrundsoplysninger om de unge samt hvilke problemstillinger, afdelingen har arbejdet med hos den unge, hvilke målsætninger der er har været opstillet for den unge og i hvilken udstrækning målsætningerne er blevet opfyldt
  • Et heldagsbesøg på ungeafdelingen og uformelle interviews med de ansatte og indsatte fra afdelingen
  • 14 interviews med 13 unge indsatte fra afdelingen
  • Fokusgruppeinterview med otte ansatte fra afdelingen; tre fængselsbetjente, afdelingens daglige leder, en lærer, en hjælpelærer, en socialpædagog og køkkenværkmesteren
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Natalia Bien
  • Anita Rönneling
Årstal
2014
Udgiver
Kriminalforsorgen, 94 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Straf og pædagogik under samme tag? - En undersøgelse af ungeafdelingen i Statsfængslet i Jyderup og af unge dømtes placering i Kriminalforsorgen

Kriminalforsorgen, 94 sider 2014
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Fra fængsel til frihed

SUS, 28 sider 2017

Kriminalitet

Socialstyrelsen 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank