Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Stemmer fra en bande - Unge bandemedlemmers egne fortællinger om opvækst, hverdagsliv og fremtid

Resultaterne af et forskningsprojekt, om unge mænd, der er tilknyttet forskellige bandegrupperinger. I rapporten kan du blandt andet læse om ti mænds perspektiver og oplevelser af deres liv generelt og livet i bandemiljøet.

Indhold

I rapporten fortæller ti unge mænd, med tilknytning til forskellige bandegrupperinger, hvordan de oplever deres liv i almindelighed, deres opvækst, livet i bandemiljøet, deres veje ind i banderne og hvordan deres fremtid skal se ud. De unge mænd fortæller også om de socialpædagogiske indsatser de har mødt i deres barndom og ungdom, og om hvordan de gerne så, at disse indsatser blev udviklet fremadrettet til hjælp for andre udsatte børn og unge.

Forskningsprojektet har særligt fokus på:

  • Unge der selv oplever at være tilknyttet en bandegruppering
  • At udvikle viden om de unges perspektiver, oplevelser og vurderinger af deres hverdagsliv, opvækst og livsforhold
  • Udvikle viden til brug for fremadrettede social- og specialpædagogiske indsatser på bandeområdet

Og har gennem projektet fulgt forskningsspørgsmålene:

  • Hvordan ser de unge mænds hverdagsliv ud fra deres perspektiv og ståsted?
  • Hvilke muligheder og betingelser oplever de unge mænd, de har haft i deres barndom og ungdom – særligt i forhold til skole, uddannelse, arbejde og socialpædagogiske indsatser?
  • Hvordan oplever de unge, at deres fremtid ser ud?

Rapporten er inddelt i seks kapitler:

  • I første kapitel sættes der fokus på de problemstillinger, der knytter sig til unge mænds hverdag i bandegrupperinger. Her præsenteres også forskningsprojektets teoretiske og metodiske grundlag, f.eks. formål, baggrund og problemstillinger. Til sidst i dette kapitel præsenteres de ti unge mænd, som har deltaget i projektet.
  • Andet kapitel opridser den eksisterende forskning indenfor området både i international og dansk sammenhæng.
  • I tredje kapitel præsenteres de teoretiske perspektiver, som har dannet grundlag for forskningsprojektet.
  • I fjerde kapitel beskrives forskningsprojektets metodiske grundlag.
  • Femte kapitel præsenterer selve analysen af det indhentede datamateriale og de ti unge mænds egne fortællinger om deres barndom, ungdom, skole, hverdag og fremtid. Kapitlet er inddelt i temaerne; barndom og opvækst, veje ind i bandegrupperinger, skolegang, uddannelse og arbejdsliv samt nuværende og tidligere socialpædagogiske indsatser, som de unge har mødt i deres liv.
Sjette kapitel samler op på rapportens øvrige kapitler og der foretages en række konklusioner. Desuden præsenteres en række problemstillinger, som er trådt frem i løbet af processen.

Konklusion

De unge mænds fortællinger kan inddeles i fem temaer:

  • Opvækst og familieforhold – forskellige oplevelser af tryghed og omsorg
  • Skolegang og fritidsaktiviteter, uddannelse og job
  • Veje ind i en bande og hverdagen i en bande – konsekvenser, begrænsninger og muligheder
  • At leve med stress, uro og ængstelse
  • Nye indsatser og gamle der ikke har virket

Analysen af de forskellige temaer viser:

  • En forskel mellem unge med anden etnisk baggrund og unge med etnisk dansk baggrund i forhold til første tema. De unge etniske mænd fortæller om en opvækst med vanskelige opvækstvilkår, mens de unge mænd med anden etnisk baggrund end dansk, fortæller om oplevelser og erfaringer med ”gode og trygge” opvækstforhold.
  • Fælles for de ti unge mænd er, at de er udsatte inden for det ”strukturelle perspektiv” som knytter sig til; udsatte boligområder, forældrenes manglende uddannelse og for nogles vedkommende manglende tilknytning til arbejdsmarkedet.
  • Udsathed inden for det ”individuelle perspektiv” er særligt fremtræden hos de unge med etnisk dansk baggrund som bl.a. knytter sig til svære begivenheder i barndommen og konfliktfyldte forhold til forældrene.
  • Fælles for de ti unge mænd er, at de har en oplevelse af, ikke at have været dygtige i skolen eller har været særlig glad for at gå i skole. Fælles for de unge mænd er også, at de ikke har uddannelsesplaner, der rækker længere end håndværkeruddannelse.
  • Ingen af de ti unge mænd har nogensinde haft et arbejde eller fritidsjob.
  • De ti unge mænd har til fælles, at de alle sammen begyndte at begå forskellige former for kriminalitet da de var 12-13 år. Samtidig viser analysen en forskel i forhold til hvordan de unge mænd fandt vej ind i kriminalitet. De etnisk danske mænd træder ind i kriminalitet i en tidlig alder, uden at det nødvendigvis er forbundet med tilknytning til en bandegruppering. Mens de unge mænd med anden etnisk baggrund end dansk tilsyneladende først er i en form for gruppering, der hænger ud på gaden og derfra bevæger sig ind i en bande.
  • Det er ikke uden følelsesmæssige konsekvenser, at være en ung mand der lever i en bandegruppering. Flere af de unge mænd fortæller om stress, uro og ængstelse i hverdagen.
  • I udforskningen af hvilke indsatser de unge mænd oplever, at have modtaget, fortæller de om en lang række forskellige oplevelser med skolelærere, pædagoger, sagsbehandlere og for nogles vedkommende psykologer og psykiatere. Der er i analysen af fortællinger, gjort tre fund; de unge mænd har flere gange oplevet, at ”blive smidt ud” af pædagogiske sammenhænge, det har betydning hvornår indsatser er blevet tilbudt samt de unges oplevelser af, hvilke indsatser der har været gode, som du kan læse i rapporten.

Metode

Projektet er baseret på ti forskningsinterview med unge mænd i alderen 18-29 år, der har det til fælles, at de selv oplever, at de lever en del af deres liv i det såkaldte bandemiljø enten inde i eller på kanten af forskellige bandegrupperinger.
Forskning
Forfatter
  • Kirsten Elisa Petersen
Årstal
2015
Udgiver
DPU - Aarhus Universitet, 200 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Livshistorie

Kamager 2004
Brugerfortællinger;

Veje ind og ud af kriminalitet

Socialstyrelsen, 128 sider 2012

Kriminalitet

Socialstyrelsen 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank