Skolens tomme stole
Med denne rapport hører vi for første gang fra de børn, der i hverdagen er berørt af et liv med skolefravær.
Indhold
Mere end 75.000 elever havde i skoleåret 2018/2019 et fravær på mere end 10 pct. svarende til 20 skoledage. Et højt fravær kan have alvorlige konsekvenser for barnets trivsel, læring og udvikling. Derfor sætter Børns Vilkår og Egmont Fonden i fællesskab fokus på at sikre hjælp til børn med bekymrende fravær. Med denne rapport hører vi for første gang fra de børn, der i hverdagen er berørt af et liv med skolefravær.
Konklusion
Rapporten konkluderer blandt andet, at:
- Børn af ufaglærte mødre – der har grundskole som højeste uddannelse – er i gennemsnit 33 procent mere fraværende end alle andre børn set over et helt skoleliv. Det er særligt det ulovlige fravær og sygefraværet, der er højere.26
- Ældre søskendes fravær er en af de få familierelaterede baggrundsvariable, der kan forklare antallet af perioder med både kort og længerevarende fravær. Denne variabel opfanger bl.a. forældrenes tilgang og forhold i hjemmet, som ikke opfanges af de øvrige variable.
- Fravær medfører dårligere resultater ved folkeskolens afgangsprøve. Det gælder over hele karakterfordelingen, men effekten er størst for de elever, der ligger i den lave ende af karakterfordelingen. Samtidig har elever med de dårligste faglige præstationer mere fravær end gennemsnittet af elever.
- Hvis vi kunne fjerne al skolefravær, ville karaktergennemsnittet for de 5 pct. af eleverne, der klarer sig dårligst fagligt, stige fra 3,20 til 3,85.
Metode
Rapportens resultater bygger på en række kvalitative og kvantitative undersøgelser, der er gennemført i perioden marts 2019 - februar 2020. Børns Vilkår har med støtte fra Egmont Fonden gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt 1.521 elever i 5. og 8. klasse, der er en del af Børns Vilkårs Børnepanel. Derudover er der indsamlet kvalitative interview blandt 11 børn og unge, der har erfaringer med ikke at gå i skole. Vi har som tillæg interviewet fem af børnenes forældre for at få forældrenes perspektiv på deres børns skolefraværsforløb. Endelig har vi analyseret samtaler blandt børn og unge, der har kontaktet BørneTelefonen om skolefravær.