Sårbare børn
Sårbare børn - hvem er de, hvor bor de og hvordan klarer de sig i skolen? I denne publikation kan du få indsigt i, hvordan socialt sårbare børn klarer sig i skolen.
Indhold
Denne publikation kigger nærmere på, hvordan børn fra socialt udsatte familier klarer sig i grundskolen. Derudover er der fokus på de kommunale forskelle på dette område.
Sårbare børn defineres i denne rapport som de 10 % af landets børn og unge, som, ud fra en lang række sociale og sundhedsmæssige baggrundsforhold, har højest statistisk forventet risiko for at blive omfattet af enten anbringelse eller forebyggende foranstaltninger efter Serviceloven.
Skolepræstationerne måles først og fremmest via oplysninger fra folkeskolens afgangsprøve, men der ses også på, hvordan de sårbare børn klarer sig i de nationale test samt deres skolefravær.
Denne publikation sigter efter at inspirere kommuner, hvor de sårbare børn klarer sig mindre godt, til at dykke dybere ned i, om de kan lære noget af de kommuner, hvor de sårbare børn ser ud til at klare sig bedre.
Konklusion
De præsenterede resultater giver ny viden om, hvilke baggrundsforhold der karakteriserer de mest sårbare børn i Danmark. Dertil giver den også et mere kvalificeret grundlag for at sammenligne de sårbare børns faglige præstationer i grundskolen på tværs af kommunerne.
Særligt fire resultater fra rapportens analyser fremhæves:
- Der er stor forskel på, hvor mange procent denne gruppe udgør af den samlede børnebefolkning i de enkelte kommuner. I nogle kommuner udgør de mindre end 5 % mens i andre, der udgør de over 15 %.
- De sårbare børn klarer sig markant dårligere i grundskolen end deres jævnaldrende. Kun 70 % af dem formår at få en afgangseksamen fra folkeskolen. Blandt de øvrige børn gælder det 93 %.
- I gruppen for sårbare børn er der begrænset forskel i, hvordan de klarer sig til folkeskolens afgangseksamen. Det vurderes, at der er store udfordringer for kommunerne med at løfte sårbare børns skolepræstationer.
- Der er tendens til, at sårbare børn klarer sig relativt bedre i skolen i kommuner, hvor den øvrige børnegruppe også klarer sig relativt godt.
Metode
Rapporten bygger på en kvantitativ undersøgelse med oplysninger fra folkeskolens afgangsprøver og de nationale tests.