Risikoadfærd blandt unge og konsekvenser for uddannelse og beskæftigelse
Denne undersøgelse rammesætter risikoadfærdsmønstre for unge i forhold til en række indikatorer relateret til rusmidler. Rapporten henvender sig til kommuner, beslutningstagere og andre, der interesserer sig for unges brug af rusmidler og senere konsekvenser relateret til uddannelse og beskæftigelse. Resultaterne kan benyttes til planlægning af indsatser og i det udarbejde forebyggende arbejde rettet mod unges brug af rusmidler i Danmark.
Indhold
Rapporten Risikoadfærd giver et nuanceret indblik i risikoadfærdsmønstre blandt 15-24-årige på ungdomsuddannelser i Danmark, hvor grupper af unge med forskellige typer af risikoadfærdsmønstre er identificeret baseret på en række indikatorer relateret til rusmidler. Grupperne karakteriseres yderligere i forhold til forskellige helbreds- og trivselsindikatorer.
Herudover beskriver rapporten, hvilken betydning forskellige risikoadfærdsmønstre har for de unges gennemførelse af en ungdomsuddannelse, deres afsluttende karakterer i gymnasiet, om gymnasieelever går i gang med eller gennemfører en videregående uddannelse, og om erhvervsskoleelever får beskæftigelse.
Konklusion
I kapitel tre og kapitel fire til ni fremhæves resultaterne for undersøgelsen. I kapitel tre er resultaterne for dannelsen af forskellige grupper af risikoadfærd. Det vil sige unge med forskellige mønstre, når det gælder brug af alkohol, rygning, e-cigaretter, snus, hash og øvrige stoffer. De identificerede grupper karakteriseres efterfølgende i forhold til sociodemografi, fysisk helbred og anden sundhedsadfærd, mental sundhed, skoleliv og sociale relationer samt belastninger i familien.
Kapitel fire til ni viser resultaterne for sammenhæng mellem forskellige risikoadfærdsmønstre og unge gennemførelse af en ungdomsuddannelse, karaktergennemsnit på gymnasiet, gennemførelse af en videregående uddannelse, beskæftigelsesstatus og at være uden job eller i gang med en uddannelse.
Metode
Resultaterne i denne rapport er baseret på spørgeskemabesvarelser fra 70.682 elever på gymnasiale uddannelser og 5.197 elever på erhvervsuddannelser, som kobles med en række nationale administrative registre. Det er dermed muligt at se, hvordan unge med forskellige risikoadfærdsmønstre i 2014 – som var i gang med deres ungdomsuddannelse – lykkedes med at gennemføre denne uddannelse, og deres efterfølgende forløb i uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet.