Projekt unge mønsterbrydere
Hvordan kan vi sikre, at socialt udsatte unge får en uddannelse og senere et fodfæste på arbejdsmarkedet? Læs dette bud på et mønsterbryderprogram – en mentorordning, der skal sikre støtte gennem de komplicerede teenageår.
Indhold
Denne rapport beskriver designet af et mønsterbryderprogram. Dermed udgør rapporten den første fase i projektet – nemlig foranalysen. Her beskrives baggrunden for -, formålet med, - udarbejdelsen af - samt rammerne for mønsterbryderprogrammet. Anden fase i projektet er et pilotprojekt, og tredje fase består i implementeringen og udbredelsen af projektet.
Læseren opfordres til at bruge den viden, rapporten indeholder - også selvom man ikke vil implementere dette konkrete program - da denne viden kan inspirere generelt til arbejde med socialt udsatte unge.
Dette konkrete mønsterbryderprograms hovedformål er at støtte socialt udsatte unge mod at få en uddannelse og senere hen et arbejde. I praksis er programmet bygget op således, at de socialt udsatte unge tildeles en frivillig mentor, der i samarbejde med relevante uddannelsesinstitutioner eller lignende institutioner hjælper og vejleder den unge, alt sammen med udgangspunkt i den enkelte unges livssituation.
Centrale for programmet er to nøglebegreber. Indsatsen skal nemlig være helhedsorienteret og personbåren. Når indsatsen skal være helhedsorienteret, vil det sige, at den skal dække alle de områder, som den enkelte unge har brug for støtte i henhold til. At den skal være personbåren indebærer blandt andet, at de involverede medarbejdere og mentors personlige egenskaber, roller og faglige kompetencer skal i spil. Disse to begreber kan du læse mere om i rapporten, da de er gennemgående og centrale for programmet.
Rapporten er delt op i syv kapitler:
- De udsatte unge – indeholder en præsentation af målgruppen på et generelt niveau, en præsentation af en række potentielle mønsterbrydere og af en række faktiske mønsterbrydere.
- Viden og erfaringer fra praksis – beskriver indsatser, aktører og giver anbefalinger.
- Muligheder og barrierer – indeholder en oversigt over mulige foranstaltninger inden for forskellige tilbud og støtteordninger.
- Elementer i et mønsterbryderprogram og forslag til kompetenceudviklingsforløb for mentorer – her beskrives blandt andet den gode mentor.
- Estimat af samfundsmæssig gevinst og samlet nationalt behov for indsatsen
- Præsentation af mønsterbryderprogram – tilgang, målgruppe og faser
- Proces og metode
Konklusion
Rapporten konkluderer, at en praksis skal være helhedsorienteret og personbåret for at være virkningsfuld. Det vil blandt andet sige, at for at mentorprojektet skal lykkes, skal relationerne i projektet være betydningsfulde. Derudover er det rigtige menneskesyn centralt i projektet, ligesom at en grundlæggende viden om de unges sårbarheder er afgørende for arbejdet.
Metode
I rapporten spiller personlige fortællinger en central rolle for argumentationen. Disse fortællinger kommer især fra potentielle og faktiske mønsterbrydere, der i rapporten omtales som ”livseksperter”. Livseksperternes inputs suppleres i rapporten med udtalelser fra fageksperter, der kommer fra virksomheder, kommuner, mentorordninger og uddannelsesinstitutioner.