PPR-håndbogen
En grundbog og opslagsværk, der giver en grundig indføring i, hvilke arbejdsopgaver der kræves og efterspørges af PPR - Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Indhold
Hvorfor eksisterer PPR? Hvordan tilrettelægger det enkelte PPR på bedst mulig måde sine arbejdsopgaver? Og hvad er PPR’s vigtigste opgaver – nu og i fremtiden?
Disse spørgsmål bliver bl.a. besvaret i denne bog. Bogen kommer hele vejen rundt om PPR’s virksomhed, den relevante lovgivning, skolens samt dagtilbuddenes virkelighed og udfordringer, som sætter dagsordenen for forventninger og krav til PPR.
Bogen indeholder desuden konkrete beskrivelser af arbejdet og samarbejdet internt på PPR samt udviklingsmuligheder for PPR’s arbejds- og indsatsformer. Udover at bogen i sin helhed er et oplagt værktøj for PPR’s ledelse og medarbejdere, er bogens overordnede kapitler i høj grad relevante for den brede kreds af PPR’s samarbejdspartnere, deriblandt kommunale ledere og skole- og dagtilbudsledere, faglige konsulenter, koordinatorer og vejledere på småbørns- og skoleområdet. Den har følgende kapitler:
- PPR's arbejde for de 6-18-årige i forhold til folkeskoleloven
- PPR og den øvrige lovgivning på undervisningsområdet
- Hvad er det for en virkelighed, PPR skal fungere i?
- Skolens virkelighed og PPR
- Arbejdet og samarbejdet på PPR
- Udvikling og ledelse af PPR's virksomhed
- PPR's arbejds- og indsatsformer i skolen
- PPR's arbejde og samarbejde på skolen
- Tidlig indsats og arbejde i daginstitutioner for småbørn
- PPR som et kommunalt kompetencecenter