Pædagogiske indsatser og nye initiativer på dagtilbudsområdet - Evaluering af Socialministeriets ansøgningspulje til ”Bedre kvalitet i dagtilbud"
I 2006 traf regeringen en beslutning om at forbedre kvaliteten i dagtilbud for at bekæmpe den negative sociale arv. I den forbindelse udmøntede Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender ansøgningspuljen til ”Bedre kvalitet i dagtilbud”, som betød, at 84 udviklingsprojekter blev igangsat fra perioden 2006-2010. Dette er en evalueringsrapport af disse udviklingsprojekter.
Indhold
Da ansøgningspuljen ”Bedre kvalitet i dagtilbud” blev igangsat, blev den øremærket til udviklingsprojekter, der sigtede mod at forbedre kvaliteten i dagtilbud inden for følgende temaer:
- Udsatte børn
- Styrket ledelseskompetence
- Kost, ernæring og bevægelse
- Skov-, natur- og idrætstilbud
Denne rapport formidler de positive og negative erfaringer med processer og resultater fra udviklingsprojekterne. Rapporten indgår som led i en treårig evaluering af ansøgningspuljen og er den tredje publikation i evalueringen, som blev igangsat af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i januar 2007.
Rapporten består overordnet af fire dele, der følger de ovenstående fire temaer. Temaet udsatte børn behandles i tre kapitler, som repræsenterer tre forskellige fokus på arbejdet med at udvikle den pædagogiske praksis med særligt henblik på at forbedre mulighederne for udsatte børn. Nemlig uddannelse af særlige ressourcepersoner, arbejde med forældrene og opkvalificering af personalet.
Konklusion
Datamaterialet viser samlet, at de projekter, der har arbejdet med ressourcepersoner i dagtilbuddene, har oplevet, at det har bidraget til at øge udsatte børns trivsel og udvikling. De udsatte børn får i højere grad end tidligere knyttet venskaber samtidig med, at de oplever færre konflikter i dagtilbuddene. Dog viser det sig også, at det kan være tidskrævende for personalet at tage rollen som ressourceperson på sig, da de kan være usikre på, hvordan rollen skal udfyldes.
Evalueringsrapporten viser desuden, at et gennemgående træk i interviewene med forældre og personale fra casestudierne er, at fokus på styrket forældresamarbejde vurderes at have haft en positiv betydning for børnenes trivsel. Derudover oplever projektteamene, at projekterne har krævet tid og målrettet arbejde, men at investeringen i at opkvalificere personalet inden for bredt dækkende pædagogiske indsatsområder har resulteret i en styrket faglighed i dagtilbuddene. Endvidere fremhæves det i interviewene, at projekterne har haft betydning i forhold til ledernes eget syn på ledelsesopgaven i retning af større organisatorisk og strategisk bevidsthed. Afslutningsvist konkluderer rapporten, at øget fokus på bevægelses- og idrætsaktiviteter har haft følgende betydning for dagtilbuddene:
- Øget fysisk aktivitet hos børnene og større glæde ved og større efterspørgsel på bevægelsesaktiviteter
- Styrket bevidsthed om og handlekompetencer til at igangsætte bevægelsesaktiviteter hos personalet
- Øget brug af redskaber til at identificere børn med motoriske og fysiologiske problematikker
Mens de projekter, som har haft naturen som omdrejningspunkt, har oplevet, at:
-
Børnene har fået en større viden om og nysgerrighed i forhold til natur og naturfænomener
-
Dagtilbuddene tilbyder flere naturrelaterede aktiviteter
-
Personalets naturfaglighed og pædagogiske faglighed er blevet styrket
-
Personalet oplever en øget arbejdsglæde
Metode
Casestudier af 21 udviklingsprojekter, hvor man har interviewet de involverede i projekterne.