Pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn i vuggestuen - Det pædagogiske personales faglige kompetencer og det pædagogiske arbejde med socialt udsatte børn i vuggestuen
Vuggestuen er en vigtig del af en tidlig forebyggende indsats for socialt udsatte børn, fordi den gør det muligt tidligt at tilrettelægge observationer og indsatser, som kan følges op gennem børnehaven. Men det pædagogiske personale har begrænset teoretisk viden om udsatte børn og deres forældre. Sådan lyder konklusionen i denne rapport fra Aarhus Universitet.
Indhold
Denne rapport sætter fokus på det pædagogiske arbejde og det pædagogiske personales kompetencer i arbejdet med helt små socialt udsatte børn i vuggestuen.
Rapporten præsenterer de samlede resultater fra et 1-årigt forskningsprojekt, der er gennemført som et praksisforskningsprojekt i 2 vuggestuer i perioden april 2010 - april 2011.
Projektets konkrete fokus har været:
-
Hvilke kompetencer er det pædagogiske personale i besiddelse af, specifikt knyttet til pædagogisk arbejde i vuggestuen?
-
På hvilke måder er det pædagogiske arbejde tilrettelagt og organiseret af det pædagogiske personale i arbejdet med socialt udsatte børn i vuggestuen – er der tale om en identificering af særlige pædagogiske metoder?
-
På hvilke måder kan vuggestueperioden som en tidlig forebyggende pædagogisk indsats angives at bidrage til socialt udsatte børns videre barndomsudvikling og trivsel?
Konklusion
Det pædagogiske personale i begge vuggestuer vurderer at have socialt udsatte børn på deres stue og kendskab til denne gruppe børn. De udsatte børn beskrives i brede vendinger som børn, der på forskellig måde har det svært rent følelsesmæssigt, samt en række overordnede beskrivelser, der især knytter an til barnets eller forældres adfærd og handlemåder.
Det pædagogiske personale ser imidlertid ud til at have begrænset teoretisk viden om udsatte børn, deres forældre og den forskning, som eksisterer og dominerer på daginstitutionsområdet. De angiver endvidere, at de ikke arbejder ud fra specifikke teorier som grundlag for deres arbejde. Der er dog forskel i vidensgrundlaget mellem uddannede pædagoger og medhjælpere.
Fælles for det pædagogiske personale er desuden et fravær af viden om selve daginstitutionens betydning for det enkelte barns udsathed, forstået således, at de beskrevne forklaringer på barnets udsathed ses i relation udelukkende til barnets familieforhold, forældrenes adfærd og manglende omsorg for barnet, men slet ikke i forhold til daginstitutionens struktur og hverdagsliv.
Der er meget der tyder på, at vuggestuen, som en tidlig forebyggende indsats, er vigtig i en pædagogisk sammenhæng. Dette gælder både fordi vuggestuen er det første sted barnet tilbringer sin dagligdag væk fra forældre og søskende, og fordi vuggestuen gør det muligt at tænke et barns liv i førskolesammenhæng som en sammenhængende periode på cirka 5 år, hvor observationer og indsatser kan tilrettelægges allerede, mens barnet er i vuggestue, og følges videre gennem børnehaven.
Metode
Projektets forskningsmetode placerer sig overordnet inden for traditionen for praksisforskning, der har et specifikt fokus på det pædagogiske personales forståelser og handlinger knyttet til deres praksis, set fra deres perspektiv.
Projektets dataindsamling omfatter interview med det pædagogiske personale og ledelse i to udvalgte vuggestuer, observationer af den pædagogiske praksis samt en mindre spørgeskemaundersøgelse rettet mod det pædagogiske personale i de to vuggestuer.
Projektets dataindsamling har foregået i perioden april 2010 - april 2011.