På kanten af skolen - Skoletilknytning og forebyggelse i et ungdomsperspektiv
I denne rapport får du indsigt i, hvordan unge i udskolingen, som har svag skoletilknytning og vigende deltagelse i skolen, oplever skolen og den særligt tilrettelagte indsats omkring dem.
Indhold
Denne rapport handler primært om unge i udskolingen, som i større eller mindre grad har svag tilknytning til skolen. Rapporten fokuserer på de unges udfordringer og behov samt deres møder med det forebyggende arbejde i og omkring skolen.
De unge, som har været projektets primære målgruppe, er på undersøgelsestidspunktet nogen, som har en svag grad af deltagelse i skolehverdagen, eller som har stort ulovligt fravær fra skolen.
I rapporten kan du dog også læse om de professionelle og deres udfordringer i forbindelse med varetagelsen af det pædagogiske og socialt forebyggende ungdomsarbejde i og omkring skolen.
Rapporten henvender sig særligt til pædagoger, lærere, skoleledere, SSP-medarbejdere, uddannelsesvejledere, pædagogiske ledere og andre med interesse for det forebyggende arbejde på skoleområdet.
Konklusion
Rapporten konkluderer blandt andet, at:
-
Det forebyggende arbejde med udskolingselever, der har en svag skoletilknytning, opleves som en udfordrende opgave for skolen og dens samarbejdspartnere. Men undersøgelsen peger dog på, at de professionelle gerne vil samarbejde mere, hvilket giver mulighed for udvikling af nye måder at tænke og praktisere indsatserne over for de unge.
-
De unge ikke altid oplever, at de får den hjælp og støtte i skolen, som de har behov for. Samspillet fungerer ikke altid. Både for de unge og de professionelle kan dette være en kilde til frustration, opgivenhed og passivitet.
-
De professionelle oplever, at der i mange tilfælde bliver handlet for sent på de unges udfordringer. Det er de professionelles erfaring, at de problemer, som de unge møder i udskolingen, blot er en acceleration af problemer, som tidligere har ligget under overfladen. De professionelle beskriver, at de unge med svingende eller svag skoletilknytning er i fare for at blive passive og ikke-deltagende i mødet med de stigende faglige krav og et mere enstrenget elevsyn i udskolingen.
-
Nogle af de elever, som har svært ved at se meningen med skolens virke og med at engagere sig i skolen, oplever ikke, at skolen møder dem med tillid og fortrolighed. Dette kan være problematisk for det forebyggende arbejde, da flere af de unge og de professionelle peger på, at opbyggelsen af tillid og fortrolige relationer har afgørende betydning for deltagelsen i skolen.
Metode
Undersøgelsen er baseret på 16 kvalitative interview med udvalgte unge i 8.-10. klasse på tre skoler i hovedstadsområdet samt tre gruppeinterview med professionelle, der er tilknyttet skolerne.