Mønsterbryderindsatser på de videregående uddannelser - En forskningskortlægning
Social baggrund har betydning for, hvilken uddannelse unge får - også i Danmark. Denne rapport handler om social mobilitet på de videregående uddannelser og har til formål at identificere konkrete og virkningsfulde indsatser, som kan afprøves på videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark.
Indhold
Denne rapport indeholder en kortlægning af international forskningslitteratur om social mobilitet på videregående uddannelser.
Baggrunden for kortlægningen er, at forældres uddannelsesbaggrund stadig har betydning for, hvilket uddannelsesniveau unge opnår i Danmark. Det er derfor nødvendigt at se nærmere på, hvilke indsatser der kan være med til at fjerne nogle af de barrierer, der forhindrer fagligt kompetente unge i at påbegynde og fuldføre en videregående uddannelse.
Gennem søgning i databaser har kortlægningen fundet frem til 12 gode eksempler på indsatser, som beskrives i denne rapport.
Konklusion
I rapporten præsenteres tolv eksempler på virksningsfulde indsatser. Eksemplerne er delt op i tre kategorier: Søgning og optagelse, fastholdelse og frafald samt gennemførelse. De tolv eksempler bliver i rapporten beskrevet ud fra samme skabelon, som beskriver hovedformål, forskningsdesign, motivation, målgruppe, indsatsbeskrivelse, beskrivelse af virkning samt realiserbarhed i Danmark.
De tolv eksempler, som beskrives i rapporten, er:
- The effects of college counseling on high-achieving, low-income students
Dette studie handler om individualiseret vejledning målrettet højtpræsterende elever fra lavindkomstfamilier. - Higher education summer schools: Evaluation of the Scheem in 2000
Dette studie viser, at sommerskole udbudt på de videregående uddannelser har positiv indflydelse på elevernes intentioner om at tage en universitetsuddannelse. - Transitions from high school to college
Dette studie er et review af amerikanske indsatser rettet mod at øge studerenes college-parathed. Studiet peger på dual enrollment, hvor high-school elever tager kurser på college-niveau, har en god effekt. - Ensuring college succes: Scaffolding experiences for students and faculty in an early college school
Dette studie handler om STAR-skolen, som bringer high school og college sammen gennem et stringent program. Programmet har vist gode effekter på elevernes testresultater sammenlignet med elever fra andre skoler. - Mentoring approaches to create a college-going culture for at-risk secondary level students
Dette studie viser, at en tidlig og flerårig mentorindsats målrettet elever på mellemtrinnet frem til high school har en positiv effekt på elevernes opfattelse af og ambitioner om college-uddannelse. - Expanding access and opportunity. The Washington state achievers program
Dette studie følger en gruppe elever over en årrække, som har deltaget i programmet WSA. WSA tager afsæt i en flerstrenget strategi, som både støtter eleven fagligt og økonomisk. - Stemming the tide of summer melt: An experimental study of the effects of post-high school summer intervention on low-income students' college enrollment
Dette studie handler om proaktiv vejledning af lavindkomstelever i sommermånederne. - Swimming in the deep-end: An e-mentoring approach to help mature students' transition to higher education
Dette studie handler om online-vejledning, som skal forberede elever fra ikke-uddannelsesvante hjem på en videregående uddannelse. - Paying for persistence. Early results of a Louisiana scholarship for low-income parents attending community college
Dette studie viser, at resultatbaserede stipendier til lavindkomstforældre kan have en positiv virkning i forhold til fastholdelse og faglige præstationer. - Efficacy of intrusively advising first-year students via frequent reminders for advising appointments
Dette studie handler om, hvordan vedholdende informationsstrategier om vejledningsessioner, øger sandsynligheden for elevernes deltagelse i vejledningssessioner. - Freshman learning community program at Kingsborough community college
Dette studie beskriver resultaterne af et program, som er med til at forbedre studerenes oplevelse af at gå på college og skabe en hurtigere udvikling af akademiske færdigheder. - Subuniversity & udvalgt til uni
Dette eksempel er fra Danmark. SubUniversity er et mentorbaseret program, målrettet gymnasieelever, der har talent for naturvidenskabelige fag, men som ikke umiddelbart ville vælge en universitetsuddannelse.
Metode
Kortlægningen er baseret på søgninger i én af de største internationale databaser for uddannelsesforskning samt supplerende søgninger i nordiske databaser. Der er i alt blevet inkluderet 94 studier i kortlægningen, hvoraf 12 er blevet udvalgt som eksempler på baggrund af deres kvalitet, relevans og realiserbarhed i Danmark.