Mobning - Sociale processer på afveje
Hvorfor opstår der mobning i nogle skoleklasser? Hvordan forstår børn mobning, og hvad gør de, når de bliver involveret i mobbehandlinger? Har mobning ændret karakter, siden forældre og bedsteforældre gik i skole? Dette er nogle af de spørgsmål, som besvares i denne forskningsbaserede antologi om mobning.
Indhold
I antologien præsenteres den danske forskning om mobning i skolen. Forfatterne antager, at mobning ikke skyldes enkelte personer eller grupper, men opstår på grund af den sociale eksklusionsangst, der udvikler sig i sociale sammenhænge. Når elever i folkeskolen føler sig presset og usikre på, om de er i færd med blive skubbet ud af fællesskabet, opstår der en social angst, og dette kan medvirke til, at eleverne vender sig destruktivt mod hinanden. Antologiens kapitler tager alle udgangspunkt i en empirisk og eksemplarisk case, hvorefter forskningsresultater formidles i form af analytiske pointer. Antologien indeholder følgende kapitler:
- Mobning og social angst
- Forskudte mobbepositioner
- Mobning rammer hele familien
- Offer, gerningsmand og skoleelev
- Når mobning erindres og genfortælles
- En ny definition
- Kvantitative data om trivsel og tryghed
Den er redigeret af Professor Dorte Marie Søndergaard og Lektor Jette Kofoed ved Aarhus Universitet, Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU). Antologien er skrevet af forskerne bag projektet eXbus: Exploring Bullying in School. Dette team består af forskere med baggrund i psykologi, filosofi, minoritetsforskning, jura, statistik og samfundsvidenskab. I 2013 udkom en forlængelse af denne antologi ”Mobning gentænkt”.