Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Mobning og interventioner – positioneringsteoretiske analyser af gruppesamtaler med børn

Denne ph.d.-afhandling bidrager med interessant viden om interventionssamtaler i folkeskolen, som har til hensigt at mindske eller stoppe mobning. Afhandlingen peger på, at interventionssamtalerne, mod de gode intentioner, faktisk kan forværre situationen for de involverede børn.

Indhold

Denne ph.d.-afhandling, udgivet af DPU – Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Århus Universitet, laver en empirisk undersøgelse af udvalgte interventionssamtaler, der har til hensigt at skulle reducere eller stoppe mobning.

Afhandlingens sigte er at skabe indsigt i de magtkampe og forhandlinger, der udspiller sig under interventionssamtalerne, samt at skabe indblik i, hvordan disse forhandlinger interagerer med aktuelle in- og eksklusionsprocesser, der findes i de respektive klasser. I analyserne rettes der særligt fokus på to cases. Den ene case er Pigemøder i en 5. klasse, og den anden er Anerkendende samtaler i en 3. klasse.

Analysen af pigemøder peger blandt andet på, at dette møde nødvendiggør og legitimerer en bestemt vinkling af fortællinger, som vinder frem og bliver dominerende på mødet. Det vurderes i afhandlingen, at disse vinklinger er foragtproducerende. I analysen af den anerkende samtale rettes fokus mod en runde, hvor børnene skal give hinanden ros og kritik. Denne analyse viser blandt andet hvordan positivt formulerede talehandlinger, kan rumme devaluerende positioneringer.

Det teoretiske afsæt for afhandlingen består i både teori om mobning og positioneringsteori.

Konklusion

Overordnet konkluderer afhandlingen, at interventionssamtalerne potentielt styrker mobbemønstre, frem for at reducere disse. Pointen er altså, at samtalerne rummer muligheden for at virke som en paradoksal kraft, der mod intentionen forværrer i stedet for at forbedre forholdende for de involverede børn.

Metode

Undersøgelsen er baseret på transskriberede lydoptagelser af interventionssamtaler, observationer i klasserne, samt på interviews med børnene, der deltager i samtalerne.

 

Forskning
Forfatter
  • Stine Kaplan Jørgensen
Årstal
2016
Udgiver
DPU – Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Århus Universitet, 290 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Find på bibliotek.dk

Se også

Mobning gentænkt

Hans Reitzel, 399 sider 2013

Mobning - Sociale processer på afveje

Hans Reitzel, 272 sider 2009

Mobning i en børnehavesammenhæng

Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitet, 278 sider 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank