Mobning i en børnehavesammenhæng
Hvordan opstår mobning i en dansk børnehavesammenhæng? Findes mobning overhovedet i børnehaver? Og hvordan kan mobning defineres? Disse er de centrale spørgsmål, denne afhandling centrerer sig om.
Indhold
Dette er en ph.d.-afhandling, der undersøger, hvordan mobning konstitueres i en dansk børnehavesammenhæng. Afhandlingen har til formål at bidrage med en definition af fænomenet mobning med udgangspunkt i børnehaven.
Afhandlingen er artikelbaseret, hvilket betyder, at der i afhandlingen indgår fire analytiske artikler, der fokuserer på fire forskellige temaer. Disse artikler besvarer tilsammen afhandlingens problemformulering:
”Hvordan konstitueres fænomenet mobning i en dansk børnehavesammenhæng?”
De fire artikler omhandler temaerne metode, mobningens tilblivelse i danske børnehaver, subjektets behov for tilhør og angst for social eksklusion og mobning som socialt og kulturelt fænomen samt definitionen og afgrænsningen af begrebet mobning.
Afhandlingen er desuden delt op i følgende kapitler:
- Indledning
- Mobning i en børnehavesammenhæng – Afhandlingens placering i et forskningsfelt
- (Meta)teoretisk afsæt og analytiske begreber
- Metodologi, metoder og etik
- Artikler
- Interviews as intraviews: A hand puppet approach to studying processes of inclusion and exclusion among children in kindergarten.
- “Bare jeg var død” – Centrale dokumenters betydning for konstruktionen af fænomenet mobning i en dansk børnehavesammenhæng
- Hvor skal fællesskabet stå? – Om børnehavebørns desire efter tilhør, fællesskaber, og social eksklusionsangst
- Amorphous and/or crystalline exclusion processes: Exploring and re-thinking bullying processes in a kindergarten setting
- En åben afslutning
Udover at bidrage med en definition af mobning som fænomen har afhandlingen til formål at sætte forskning om mobning i børnehavesammenhæng på landkortet samt at bidrage som kundskabstilbud i arbejdet med mobning i børnehaver.
Afhandlingen giver et indblik i, hvordan mobning kan opstå i en børnehavesammenhæng og dermed også, hvordan mobning kan forstås og afgrænses med henblik på bedre at kunne håndtere problemet i praksis.
Konklusion
Afhandlingen konkluderer, at mobning er et komplekst fænomen, der kan være svært at adskille fra andre eksklusionsprocesser.
Mobning defineres i afhandlingen ikke som individcentreret, men som en proces, der både påvirkes af dokumenter (i denne afhandling dagtilbudsloven, en læreplan, en underretning og en kommunes børnepolitik) og fagvoksnes ageren.
Afhandlingen konkluderer, at mobning altid ligger som en potentialitet i sociale sammenhænge og dermed også i børnehavesammenhænge.
Metode
Afhandlingen bygger blandt andet på interviews, hvilket har været en udfordring for Petersen, da interviewpersonerne er børnehavebørn.
I en diskussion af interviewmetoden konkluderer Petersen, at data fra interviewene må betragtes som et produkt af intra-aktioner, hvilket i denne afhandling omfatter hånddukker som metode til at få børnene til at fortælle om deres oplevelser i børnehaven. Hånddukken blev i interviewene præsenteret som Petersens ven Muffin, som børnene ofte rettede deres svar på interviewspørgsmål mod.
Udover interviews har Petersen udført feltarbejde i form af observationer i en dansk børnehave.