Mobning gentænkt
Denne antologi omhandler de mekanismer, dilemmaer og bevægelser, der er involveret i ekstrem eksklusion og mobning blandt børn og unge i folkeskolen.
Indhold
Antologien handler om læreres, skolelederes og forældres måder at forstå børnenes interaktion og vanskeligheder samt deres måde at forholde sig til mobning på. Forfatterne er af den overbevisning, at mobning ikke skyldes enkelte personer i folkeskolen. Mobning i folkeskolen sker ikke, fordi nogle børn er onde. Forfatterne argumenterer derimod for, at mobning skyldes onde/dårlige mønstre. Dårlige mønstre og dårlig trivsel i en klasse danner grundlag for mobning. Det er derfor hensigten med antologien, at den skal give inspiration til, hvordan forældre, lærere, pædagoger og skoleledere kan arbejde med hele klassens trivsel og ikke blot med enkelte elevers for at undgå eller stoppe mobning. I antologien refereres og henvises der til flere forskellige undersøgelser om mobning, og den bygger på forskningsbaseret viden. Den ligger i forlængelse af ”Mobning – Sociale processer på afveje”, som udkom i 2009. Antologien kan dog læses som et selvstændigt værk. Den henvender sig til pædagoger, lærere, ledere og forældre ikke kun på folkeskoleområdet, men også i de pædagogiske institutioner, der ligger før og efter grundskolen. Derudover er den relevant for studerende på pædagogiske, humanistiske og samfundsvidenskabelige studier.
Antologien er skrevet af flere forskellige forfattere med forskellige uddannelsesbaggrunde og viden om fænomenet mobning. Lektor i Socialpsykologi Jette Kofoed og Professor i Socialpsykologi Dorte Marie Søndergaard har redigeret den. I bogen er der også bidrag fra forfattere med juridisk-, statistisk- og pædagogisk baggrund.