Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Midtvejsevaluering af ‘Forældre sammen – hver for sig’

Her kan du læse om et konflikthåndteringsforløb for forældre, der har været eller er i gang med en skilsmisse. Et særligt fokus i forløbet er at kunne støtte børnene i forløbet.

Indhold

Dette er en evaluering af et konflikthåndteringsforløb, der, som forsøg, er blevet tilbudt forældre, der henvender sig ved statsforvaltningen i Odense og Aabenraa. Formålet med forløbet er at styrke skilte forældres samarbejde og deres børns trivsel. Desuden er formålet at undgå juridisk afgørelse. Forløbet består i et 12-timers kursus med efterfølgende vejledende samtaler. Nogle forældre bliver i stedet for kursusforløbet tilbudt individuelle forløb, hvis det vurderes, at de vil forstyrre de andre forældre, der deltager i kurset for meget.

Medarbejderne, der står for kurserne, består af alt fra socialpædagoger til psykologer og socialrådgivere.

Evalueringen har til formål at undersøge, om forløbet styrker forældrene i at håndtere deres indbyrdes konflikter og støtte deres børn. Desuden skal evalueringen vurdere implementeringen af projektforløbet i de to statsforvaltninger.

Konklusion

Evalueringen viser, at det ikke fra projektets start stod klart, hvem målgruppen for de individuelle forløb var, men dette blev løbende tilføjet til konceptbeskrivelsen. Nu hedder det sig, at de individuelle forløb retter sig mod forældre med sociale problemstillinger eller et højt konfliktniveau.

Overordnet set viser evalueringen, at implementeringen af projektforløbet er ens i alle kursusforløbene, men at tiden, der går fra kursusforløbet til de opfølgende samtaler, er forskellig, ligesom antallet af samtaler varierer. Dette skyldes målsætningen om at kunne tilpasse forløbet til de enkelte forældre.

I forhold til forventningerne viser evalueringen, at der er færre deltagere end forventet, at der er flere forældre med komplekse sager og højt konfliktniveau end forventet, og at forløbene tager længere tid end forventet.

Alt i alt viser evalueringen, at forældrene er tilfredse med forløbet, og at de desuden har lettere ved at forstå og støtte deres børn efter deltagelsen. Desuden viser evalueringen, at forældrene bliver bedre til at samarbejde, og at de i højere grad kan håndtere konflikter selv.

Metode

Evalueringen bygger på data fra kvalitative interviews med medarbejderne i statsforvaltningen. Desuden bygger den på kvantitative spørgeskemaundersøgelser med og sagsregisterdata fra de forældre, der har deltaget i forløbene. Data er suppleret med analyser af skriftligt materiale som for eksempel kursusbeskrivelser mv.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Karen Margrethe Dahl
  • Mette Bisgaard
Årstal
2016
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 86 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Håndbog om forældresamarbejde. Forældresamarbejde og -støtte ved anbringelser af børn og unge

Socialstyrelsen 2012

Børn i komplekse skilsmisser – En kvalitativ undersøgelse af børns oplevelse af komplekse skilsmisser

Børns Vilkår, 23 sider 2016

Skilsmissebørn med etnisk minoritetsbaggrund

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 259 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank