Mentor- og fritidsindsatser – En guide til den gode indsats
Mange børn og unge vokser op uden en stabil base eller støtte i et samfund, der tidligt stiller høje krav til dem som personer. En mentor eller et fritidstiltag i lokalsamfundet kan styrke disse unges personlige og sociale udvikling, men det kræver, at indsatserne udføres godt og velovervejet.
Indhold
I denne guide er der samlet en række anbefalinger til beslutningstagere og professionelle, der arbejder med børn og unge i udsatte livssituationer. Anbefalingerne er baseret på en systematisk indsamling af viden om mentor- og fritidsindsatsers direkte eller indirekte effekt på uroskabende adfærd og kriminalitet.
Tanken bag guiden er at kvalificere og vejlede omkring mentor- og fritidsindsatser over for både generel og grupperelateret uroskabende adfærd og kriminalitet, og den viser, hvordan man lokalt kan gå i gang, og hvad det vil kræve - også hvis man vil styrke en eksisterende indsats, der involverer mentorer og kontaktpersoner, fritidsaktiviteter eller klubsamvær.
Guiden starter med at gennemgå mentorindsatser og fritidsindsatser hver især. Her gives der blandt andet eksempler på forskellige indsatsformer, det optegnes, hvad der skal til for, at en indsats lykkes, og det optegnes, hvad man skal prøve at undgå at gøre i en indsats. Herefter gennemgår guiden, hvordan en kombination af mentor- og fritidsindsatser giver mulighed for at påvirke flere områder af de unges liv, og det gennemgås, hvordan kombinationen kan skabe potentialer såvel som udfordringer.
Slutteligt gennemgår guiden, hvordan man inden implementeringen af mentor- og fritidsindsatser bør vurdere, hvilke lokale udfordringer og behov man står over for, da det vil øge sandsynligheden for, at det, man vælger at gøre, vil få den bedst mulige virkning.