Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Mennesket i specialpædagogikken - Om mod og fornuft i specialundervisningen

Med udgangspunkt i sine mange års erfaring inden for specialområdet forsøger forfatteren i denne bog at gengive og forstå, hvad praksis har vist af socialpædagogiske problemstillinger, og hvordan videnskabsfilosofi og teori kan belyse og fortolke disse, så det er muligt at komme med løsningsforslag.

Indhold

 

Ifølge forfatteren er det vigtige i forhold til børn ikke at få stillet en diagnose og på denne måde fokusere på de fejl og mangler, der end måtte være. Derimod skal de professionelle udarbejde en individuel funktionsbeskrivelse, som tager udgangspunkt i hele elevens livssituation. Denne funktionsbeskrivelse kan danne grundlag for en målrettet undervisning. Bogen indeholder følgende kapitler:

  • Henover specialpædagogikken
  • Ind i specialundervisningen
  • Ud i vidtgående vanskeligheder
  • Hvorhen med socialpædagogikken?
  • Hvordan det blev muligt at skabe orden i specialpædagogikkens faglige begrebsverden?
  • Eksempler på hvordan neuropsykologien var medvirkende til at skabe orden i socialpædagogikken
  • En tankegang for socialpædagogisk udredning og fortolkning med henblik på praksisforslag
  • Specialpædagogik i et socioemotionelt perspektiv med kognitive konsekvenser
  • Når personlig klangbund blander sig med specifikke vanskeligheder
  • Når forældre bliver forsøgt sat på plads af systemet
  • Når vores socialpædagogiske fokus spiller vores opmærksomhed et puds
  • Når forældre tager sagen i egen hånd, hvad angår deres børns alvorlige skriftsproglige vanskeligheder
  • Ud af specialpædagogikken

Bogens målgruppe er både fagpersoner, som arbejder inden for det specialpædagogiske område, beslægtede fagområder til dette samt studerende og kursister på specialpædagogiske uddannelser. 

Forfatteren blev først uddannet lærer, siden hen videreuddannet til talepædagog og ph.d. i specialpædagogik. Han har praksiserfaring med motorisk handicappede elever, og børn, unge samt voksne med sproglige- og skriftsproglige vanskeligheder.

 

Praksisfortællinger
Forfatter
  • John Ivan Maul
Årstal
2007
Udgiver
Specialpædagogisk Forlag, 197 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2014

Kofoeds Skole, 28 sider 2015
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2013

Kofoeds Skole, 28 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank