Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Målrettede sociale indsatser i dagtilbud

I denne rapport finder du en kortlægning af forskning og lovende kommunale praksisser for samarbejde mellem dagtilbud og henholdsvis sundhedspleje, forældre, socialrådgivere og frivillige aktører.

Indhold

Denne rapport er udarbejdet med henblik på at identificere samarbejdspraksisser, som kan benyttes som målrettede sociale indsatser i dagtilbud med en høj andel af børn i udsatte positioner. Undersøgelsen giver indsigt i allerede eksisterende viden om samarbejde mellem dagtilbud og henholdsvis forældre, sundhedspleje, socialrådgivere og frivillige aktører. Den identificerer, hvilke samarbejdsrelationer, der er mest udbredte i dagtilbuddet, og hvilke aktiviteter samarbejdet ofte kredser om.

Konklusion

I undersøgelsen bliver der identificeret i alt 125 forskellige praksisser for samarbejde i blandt landets kommuner, og de er implementeret i 73 af kommunerne. De 125 praksisser for samarbejde spænder fra samarbejde om tværfaglige koordinerende aktiviteter mellem dagtilbud og andre kommunale aktører til mere specifikke aktiviteter med børnene, der gennemføres i et samarbejde mellem pædagogisk personale i dagtilbud og en anden aktør. Forældre er den gruppe, der hyppigst indgår i en samarbejdspraksis med dagtilbuddet. På baggrund af kortlægningen bliver der fremhævet 13 lovende praksisser for samarbejde i rapporten.

Metode

Undersøgelsen består af to dele. Den første del er en systematisk forsknings- og litteraturkortlægning, og den anden del er en systematisk afdækning af kommunale praksisser for samarbejde mellem dagtilbud og henholdsvis forældre, sundhedsplejen, socialrådgivere og frivillige aktører. Herunder er der en præsentation af 13 konkrete eksempler på praksis for samarbejde i danske kommuner samt vurdering af, i hvor høj grad de udvalgte praksisser for samarbejde kan betegnes som lovende praksis.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Nanna Høygaard Lindeberg
  • Martin Williams Strandby
  • Lasse H. Flarup
  • Kira S. Larsen
Årstal
2018
Udgiver
VIVE, 123 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

En guidet tur - Om inklusionsvejledning i dagtilbud

VIA University College, 142 sider 2015

Inklusion i dagtilbud - Kortlægning af arbejdet med inklusion i daginstitutioner og dagpleje

Danmarks Evalueringsinstitut, 96 sider 2014

Socialt udsatte børn i dagtilbud - indsats og effekt

AKF - Anvendt KommunalForskning 2009
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank