Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Kortlægning af lovende praksisser på området for overgreb mod børn og unge

I denne rapport fra VIVE kan du blive klogere på, hvilke indsatser landets kommuner anvender til børn og unge udsat for vold og/eller seksuelle overgreb i nære relationer.

Indhold

Denne rapport fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter) afrapporterer en kortlægning og indkredsning af lovende praksisser anvendt på området vold og seksuelle overgreb mod børn og unge i alderen 0-17 år.

Overordnet har undersøgelsen til formål at:

  • kortlægge hvilken praksis, der anvendes i forebyggende, opsporende, rådgivende og behandlende indsatser til børn og unge udsat for vold og/eller seksuelle overgreb i nære relationer
  • indkredse og beskrive lovende praksis nærmere i forhold til denne målgruppe.

Rapporten er bygget op omkring følgende fem kapitler:

  1. Introduktion. I dette kapitel finder du en kort introduktion til kortlægningen.
  2. Identificering af anvendt praksis. I dette kapitel gennemgås og kategoriseres de 84 praksisser som identificeres i en spørgeskemaundersøgelse.
  3. Indkredsning af lovende praksis. I dette kapitel anvendes SFI’s redskab til indkredsning af lovende praksis til nærmere at beskrive forskellige elementer for 14 udvalgte praksisser.
  4. Nordiske nedslag: Anvendte praksisser i de nordiske lande. I dette kapitel behandles de nordiske nedslag.
  5. Litteraturstudie af praksisser på overgrebsområdet. I dette kapitel præsenteres resultaterne af litteraturstudiet.

Konklusion

Følgende er et udpluk af kortlægningens resultater:

  • Der blev identificeret i alt 84 praksisser rettet mod børn/unge, som har været udsat for vold og/eller seksuelle overgreb eller familien som helhed.
  • De fleste praksisser har flere formål. Det vil sige, at de bruges både forebyggende, opsporende, rådgivende og/eller behandlende, mens en fjerdedel af praksisserne udelukkende bruges behandlende.
  • Med en gennemsnitsscore på 7,6 kan de 14 udvalgte praksisser samlet set karakteriseres som mere lovende end mindre lovende. De 14 praksisser er særligt lovende, når det gælder faglig refleksion, forankring af teori og viden samt relationelt samarbejde. Praksisserne er mindre lovende, når det gælder økonomi og dokumentation af virkning.

Metode

Kortlægningen er gennemført i følgende tre dele:

  • En kvantitativ spørgeskemaundersøgelse, der identificerer og kategoriserer 84 anvendte praksisser blandt syv udvalgte kommuner og ni organisationer i Danmark.
  • En kvalitativ undersøgelse der yderligere indkredser og beskriver 14 lovende praksisser.
  • Opfølgende kvalitative nedslag i de nordiske lande og et litteratur-studie, der har undersøgt, hvilken praksis der anvendes i Norden samt i engelsksprogede vestlige lande på området for overgreb mod børn og unge.
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • VIVE
Årstal
2017
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, 103 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Seksuelle overgreb mod børn og unge - En antologi om forebyggelse og behandling

AKF Forlaget, 236 sider 2006

Vold og seksuelle overgreb mod børn og unge i Danmark 2016

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 2016

Seksuelle overgreb på børn og unge på døgninstitution – omfang og indsats

AKF Forlaget 2006
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank