Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Litteraturstudie om intensive læringsforløb

Du kan i denne rapport læse et litteraturstudie af forskning om intensive læringsforløb for grundskoleelever i læringsvanskeligheder.

Indhold

Nærværende rapport er udarbejdet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet fra medio november 2015 til ultimo december 2015. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har stillet opgaven om udarbejdelsen af rapporten.

Formålet med rapporten har været at kortlægge forskningslitteratur om intensive læringsforløb for at skabe viden om, hvordan intensive læringsforløb kan understøtte forskellige elevgruppers faglige-, sociale- samt personlige udvikling. Derudover er formålet at skabe et vidensgrundlag om hvilke indsatser og metoder, der i en særlig grad synes at have en positiv effekt, hvorfor det kunne være relevant at afprøve disse systematisk i en dansk skolekontekst med henblik på at opnå sikker viden om effekter.

I rapporten fokuseres der særligt på turboforløb eller intensive læringsforløb, hvilke er målrettet elever i udskoling, som er vurderet ikke-uddannelsesparate.

Der arbejdes i rapporten ud fra to centrale undersøgelsesspørgsmål:

Hvilke intensive læringsforløb kan understøtte forskellige elevgrupper i læringsvanskeligheder fagligt, socialt og personligt?

Hvilke indsatser og metoder har en særlig effekt?

I dette litteraturstudie indgår i alt 24 studier. 12 er amerikanske studier, seks er danske, tre er svenske og tre er norske. 16 af studierne undersøger specifikt intensive læringsforløb målrettet udskolingselever.  

Rapporten er bygget op omkring følgende seks kapitler:

 

  1. Indledning.
  2. Tilgang og metode: I dette kapitel gives et indblik i strukturen, som litteraturstudiet er udarbejdet efter.
  3. Karakteristik af forskningen om intensive læringsforløb: I dette gives en samlet redegørelse for forskningen om intensive læringsforløb målrettet elever i læringsvanskeligheder.  
  4. Tematisk syntese: Dette kapitel består af den tematiske syntese på tværs af de inkluderede studier. Fem temaer, som er identificeret på baggrund af de 24 inkluderede studier behandles.  
  5. Overvejelser omkring implementeringen i en dansk kontekst: Kapitlet handler om overvejelser over implementering af nogle af indsatserne i en dansk kontekst.
  6. Konklusion: Kapitlet indeholder en overordnet konklusion på den indsamlede viden i litteraturstudiet.

Konklusion

Overordnet konkluderes blandt andet følgende:

  • Der ses generelt en positiv effekt af de intensive læringsforløb i studierne.
  • Det er ikke muligt at vurdere, om de positive effekter, der opnås gennem de forskellige intensive læringsforløb, er vedvarende. idet disse, med undtagelse af ét studie, ikke undersøger langtidseffekterne af intensive læringsforløb.
  • Ved flere af indsatserne gælder det, at eleverne testes gentagne gange, hvilket gør det muligt for eleverne at træne testen samt at præstere i testsituationer.
  • I de 24 studier fremhæves det, at undervisning er tilpasset den enkelte elevs behov som særligt væsentligt, både i forhold til at løfte det faglige niveau og at skabe øget trivsel samt motivation i forhold til skolearbejdet.
  • Med henblik på implementering af indsatser anbefales det på tværs af studierne, at indsatser bør udformes med afsæt i klare mål og rammer omkring det udbytte, som ønskes. Dertil peger studierne på vigtigheden af frivillig deltagelse. Ydermere understreges overlevering af elevens faglige-, sociale- og personlige kompetencer som et kritisk punkt, både før og efter indsatsen.
  • På tværs af studierne konstateres det, at arbejdet med social og personlig udvikling hos eleverne har en afgørende betydning for elevernes selvtillid og for deres faglige udvikling. 

Metode

Det forklares, at litteraturstudiet er gennemført med afsæt i gængs praksis hos Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. I kapitel to præsenteres indledningsvis en tabel over de forskellige faser i litteraturstudiet. 

De fem faser er følgende:

  1. Undersøgelsesspørgsmål og udarbejdelse af protokol
  2. Søgeproces
  3. Screening og tilpasning af scope
  4. Vurdering af studier (genbeskrivelse)
  5. Afrapportering (syntese)
Forskning
Forfatter
  • Camilla Brørup Dyssegaard
  • Anja Bondebjerg
  • Hanna Bjørnøy Sommersel
  • et al.
Årstal
2015
Udgiver
Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning DPU, Aarhus Univsersitet, 134 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2014

Kofoeds Skole, 28 sider 2015
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2013

Kofoeds Skole, 28 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank