Lige muligheder – Udsatte børn og unge
Evaluering af fem initiativer, som har haft til formål at styrke udsatte børn og unges personlige ressourcer, så de kan klare sig i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet og deltage aktivt i samfundslivet.
Indhold
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærds rapport omhandler evalueringen af fem initiativer med i alt 39 forsøgsprojekter for udsatte børn og unge under handlingsprogrammet ”Lige Muligheder”, igangsat af Socialstyrelsen i 2009 med midler fra satspuljen. Rapporten opsamler de erfaringer, som de 39 projekter og projektdeltagerne har gjort sig i projektperioden.
Handlingsprogrammet havde til formål, at udsatte børn og unge eller børn og unge i risiko for at blive udsatte, fik styrket deres personlige ressourcer samt deres muligheder for at skabe sig en god tilværelse. Evalueringen bidrager i den sammenhæng med viden om, hvordan disse muligheder styrkes, hvormed målgruppen kan deltage i uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet og overordnet deltage aktivt i samfundslivet på samme vis som deres jævnaldrende.
Rapporten er bygget op således, at den starter med en indledning (1), efterfulgt af evalueringen af de fem initiativer: Efterværn til tidligere anbragte unge (2), Ambulante tilbud til unge, enlige og sårbare mødre (3), Netværk og samtalegrupper for sårbare børn og unge (4), Sociale viceværter i ungdomsboliger (5) og 24-timers kontaktordning (6). Rapporten afsluttes med kapitlet Forankring (7), som beskriver og begrunder forankringen af de fortsatte indsatser efter forsøgsprojekternes afslutning.
Konklusion
Evalueringen peger bl.a. på, at:
- De initiativer, der er blevet evalueret på baggrund af kvalitative interviews med deltagerne, ser bredt ud til at have haft succes med at få de udsatte og sårbare børn og unge til at føle sig hørt, set og rummet. Projekterne har ifølge deltagerne udgjort en vigtig støtte og hjælp fx ift. at forbedre sociale kompetencer, og for nogles tilfælde har projekterne ligeledes givet et løft i retning af uddannelse og arbejde.
- En relativt billig indsats som netværk og samtalegrupper, er den eneste af initiativerne, hvor den kvantitative analyse viser positive virkninger på deltagernes adfærd, kriminalitet og selvrapporterede skoleresultater.
- Størstedelen af de 39 projekter, der modtog støtte fra ”Lige Muligheder”, er efter projektudløbet blevet enten helt eller delvist videreført og dermed forankret i kommunerne.
I rapportens sammenfatning, kan du dykke længere ned i evalueringens resultater.
Metode
Evalueringens data og metoder varierer mellem de fem initiativer. Datagrundlaget for evalueringen af de forskellige initiativer samt forankringsanalysen bygger både på interview, fokusgruppeinterview, telefoninterview, spørgeskema, registerdata samt registreringsskemaer.