Læringsmiljøer, der når alle børn
Først når alle børn oplever sig som en del af fællesskabet, er der tale om inklusion. Med artiklen gives et bud på, hvordan inkluderende læringsmiljøer udvikles.
Indhold
Artiklen kommer med et bud på, hvordan man kan udvikle inkluderende læringsmiljøer.
I artiklen skelnes der mellem tre former for inklusion, hhv. fysisk, social og psykisk inklusion. Den fysiske inklusion handler om, hvorvidt barnet er fysisk tilstedeværende eller fraværende. Den sociale inklusion handler om hvorvidt barnet deltager eller ikke deltager i de pågældende aktiviteter, og den psykiske inklusion handler om, hvorvidt barnet har en følelse af at være inkluderet eller ikke-inkluderet.
Inklusionens kerne omhandler barnets egen oplevelse af at være/ikke være en del af fællesskabet. Der henvises til Charlotte Ringmoses læringsteori, som er en model, der beskriver, hvordan læringsmiljøet er et produkt af dig-mig-om-noget.
Artiklen har været bragt i tidsskriftet 0-14, nr. 2-2018. Hele nummeret er på 100 sider og kan bestilles via linket: https://www.paedagogisk.com/