Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Kvalitetsvurdering af undervisningen i specialskoler - Praksisfortællinger

Dette projekt har til formål at etablere viden om kvalitet på specialskolerne og udvikle kvalitet på skolerne.

Indhold

Dette projekt rummer flere dele: Først er der gennemført et review af den internationale forskning om kvalitet på specialskoler, dernæst er der gennemført en survey ved lederne af de danske specialskoler og PPR-enheder. Efterfølgende er der gennemført en registerbaseret analyse af specialskoleelevernes resultater af skolegangen. Derpå er der udviklet og afprøvet tre kvalitetvurderingsværktøjer, og endelig er der beskrevet nogle gode eksempler på praksis. De enkelte dele af projektet er beskrevet i fem rapporter. Denne rapport beskriver otte praksisfortællinger, der hver for sig knytter sig til otte hovedindikatorer for kvalitet i specialskoler. De otte hovedindikatorer er:

  • Målsætning og organisering
  • Tværprofessionelle samarbejder
  • Fysisk undervisningsmiljø
  • Læringsfremmende miljø
  • Strukturering af undervisningen
  • Indholdsmæssig klarhed
  • Individuelle hensyn og differentiering
  • Elevinddragelse

Rapporten er opbygget således, at den ved hver af de otte hovedindikatorer starter med en kort beskrivelse af hovedindikatoren, hvorefter der præsenteres en praksisfortælling, som illustrerer, hvordan hovedindikatoren kan inkorporeres i praksis.

 

 

 

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Anne Morin
Årstal
2014
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 36 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Klagesager om specialundervisning - Årsrapport 2015

Klagenævnet for Specialundervisning, 37 sider 2016
Undersøgelser og evalueringer;

Faktorer af betydning for kvalitet i specialskoler - En survey-kortlægning blandt skoler og PPR

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 60 sider 2014
Forskning;

Undervisning i udvikling: Didaktik og curriculum i et udviklingsperspektiv i specialundervisning for voksne udviklingshæmmede: Afhandling på ph.d.-studiet

Danmarks Pædagogiske Universitet 2002
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank