Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Kortlægning af undervisning af og lektiehjælp til undervisningspligtige børn og unge på kvindekrisecentre

I denne kortlægning kan du blandt andet læse om, hvilke former for undervisning børn og unge på kvindekrisecentre i Danmark modtager.

Indhold

Kortlægningen er et led i den nationale strategi til bekæmpelse af vold i nære relationer fra 2010. Den er udarbejdet ud fra den begrundelse, at undervisning er vigtig for børn og unge på kvindekrisecentre, da undervisning kan give en hverdagstilværelse og modvirke et fagligt efterslæb ved tilbagevenden til en almindelig skolegang.

Denne rapport beskriver omfanget af og karakteristika for undervisningspligtige børn og unge på kvindekrisecentrene i år 2012 og starten af 2013. Blandt andet kan du læse om, hvilke undervisningstilbud de undervisningspligtige børn og unge modtager under deres ophold på kvindekrisecentrene. Desuden kan du læse om lektiehjælp, opgave- og ansvarsfordeling samt drivkræfter og barrierer i forhold til undervisning af børn og unge på kvindekrisecentre.

Rapporten har til formål at bidrage med viden om problemfelter og eksempler på gode løsninger i forbindelse med undervisning samt fastholdelse af børn og unge i undervisningen.

Rapporten indeholder følgende kapitler:

  1. Resumé
  2. Indledning
  3. Omfang af undervisningspligtige børn og unge på kvindekrisecentre
  4. Undervisningstilbud til børn og unge på kvindekrisecentre
  5. Tilbud om lektiehjælp
  6. Opgave- og ansvarsfordeling
  7. Drivkræfter og barrierer for undervisning
  8. Konklusion

Konklusion

Kortlægningen viser blandt andet, at det mest udbredte undervisningstilbud på kvindekrisecentrene er undervisning på egen skole, hvilket gælder for 32 % af de undervisningspligtige børn og unge. Desuden modtager 22 % undervisning på en lokal skole. 5,4 % modtager undervisning på kvindekrisecentrene og 3 % modtager anden form for undervisning. 9 % modtager på undersøgelsestidspunktet ikke undervisning.

Metode

Data i kortlægningen bygger på eksisterende statistik (registerdata) og dokumenter, en totalundersøgelse af alle 42 kvindekrisecentre i Danmark samt en undersøgelse foretaget blandt alle undervisningspligtige børn og unge, der opholdte sig på kvindekrisecentre i perioden oktober-november 2013.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Rambøll Management Consulting
Årstal
2013
Udgiver
Rambøll Managemant Consulting, 75 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Støtte og behandling til kvinder og børn i voldsramte familier

Socialstyrelsen 2011

Årsstatistik 2012 Kvinder og børn på krisecenter - Tema: Psykologsamtaler til kvinder og børn

Socialstyrelsen, 114 sider 2013

Evaluering af psykologhjælp til børn på krisecentre

Ankestyrelsen og SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 61 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank