Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Jeg ser dig - nye perspektiver på anerkendende pædagogik

Denne antologi præsenterer en udvidet forståelse af anerkendelsesbegrebet og ser på, hvordan vi kan forstå den anerkendende pædagogik i et samfund præget af individualisme og mangfoldighed.

Indhold

Mennesket er afhængigt af gensidig anerkendelse for at opbygge selvtillid, selvværd og selvrespekt. Anerkendelsens modsætning er krænkelsen, som altid eksisterer i anerkendelsens fravær. Antologiens forskellige kapitler viser, hvordan både anerkendelse og krænkelse træder frem i praksis og er en del af den pædagogiske praksis. 

Den omhandler spørgsmål som: Hvad er det, vi anerkender? Hvad tillægger vi værdi? Hvilke egenskaber og hvilken adfærd anerkender vi? Hvad er det, som anerkendes i de pædagogiske institutioner og i samfundet? Hvor åbne er vi for nye tanke- og levemåder og nye værdier? Inklusion og anerkendende pædagogik er to af de mest anvendte begreber i den pædagogiske verden i disse år. 

Antologien tager fat på anerkendelsesbegrebet og giver det ny mening og nyt liv tilpasset det moderne samfund og dets individer. Den rammer godt ned i højaktuelle problematikker og giver godt indblik i nødvendigheden af anerkendelse samt mulighederne for at udøve anerkendende pædagogik. 

Målgruppen for antologien er pædagoger, pædagogstuderende, lærere og lærerstuderende, og den indeholder nedenstående kapitler:

  • ”Anerkendelsens kompleksitet i pædagogiske institutioner” af Ingvild Åmot og Ruth Ingrid Skoglund
  • ”Børn, børnefællesskab og fællesskab - en vurdering af, hvordan Axel Honneths teori om anerkendelse har relevans i dagtilbud og skole” af Patrick Kermit
  • ”Mediator eller moderator - et blik på voksenrollen i forhold til børn i samspilsvanskeligheder og det relationelle fællesskab i børnehaven” af Ingvild Åmot
  • ”Det ’adfærdsproblematiske’ barn - et kritisk perspektiv på definition af børn og instrumentelle metoder i dagtilbudspraksis” af Gunn Irene Heggvold
  • ”Så dygtig du er - om anerkendelse og vurdering” af Anne Karin Rudjord Unneland
  • ”Hvilken voksen vil jeg være for børn? - et projekt om anerkendelse i pædagoguddannelsen” af Brit Regine Skrove
  • ”Kulturforskelle i dagtilbud - fokus på respekt og anerkendelse” af Åse Nylenna Akslen
  • ”Anerkendende ledelse - pleasing eller action?” af Margareth Eilifsen
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Ruth Ingrid Skoglund
  • Ingvild Åmot
  • Red.
Årstal
2013
Udgiver
Dafolo, 176 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Find på bibliotek.dk

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Jeg ser dig - nye perspektiver på anerkendende pædagogik

Dafolo, 176 sider 2013
Praksisfortællinger;

Anerkendelse på Skovgården

2005
Undersøgelser og evalueringer;

Inklusion i folkeskolen

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 132 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank