Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Iværksætterkurser for unge i udsatte boligområder – en evaluerende guide

Hvordan kan iværksætteri fremmes blandt unge i udsatte boligområder? Denne rapport undersøger, hvad de unge har fået ud af at deltage i iværksætterkurser og giver samtidig værktøjer, som kan bruges til inspiration og projektstyring for interesserede, der gerne vil arbejde med iværksætteri og unge.

Indhold

SocialRespons har udarbejdet denne rapport, som er en kvalitativ evaluering af en række kurser kaldet Lab (’laboratorium’), hvis formål er at fremme iværksætteri blandt unge i udsatte boligområder. Dette på baggrund af indsatsen ’Fremskudt iværksætteri og erhvervsfremme’, som blev gennemført af Københavns Erhvervshus i udsatte boligområder fra år 2012-2015. I alt er otte kurser, med 123 unge ml. 16-25 år, blevet gennemført.

Iværksætterkursernes overordnede formål var at øge andelen af kommercielle og sociale iværksættere og derved mindske ledigheden i særligt udsatte boligområdet. Derudover var målet at styrke de unges entreprenante kompetencer, deres evne til både at tænke innovativt og at tro på egne muligheder.

Rapporten er delt op i seks afsnit, som præsenterer resultater og erfaringer fra Lab-kurserne samt kommer med anbefalinger til andre, der har interesse for dette arbejde, herunder:

  • Iværksætteri som katalysator for alsidige resultater
  • Rekruttering og opstart
  • Undervisning
  • Løbende støtte
  • Rummet
  • Forankring og opfølgning

Rapporten er relevant læsning for alle med interesse for arbejdet med erhvervsfremmende indsatser, iværksætteri og udsatte unge.

Konklusion

De unge deltagere, der blev interviewet til evalueringen, beskriver, at de gennem deres deltagelse i Lab-kurserne har opnået flere forskellige resultater både fagligt og socialt, heriblandt:

  • Alle deltagerne har fået en øget tro på, at det kan lade sig gøre at starte egen virksomhed.
  • De unge oplever, at have erhvervet sig en række redskaber, der kan sættes i spil, hvis de skulle få lyst til at blive iværksættere.
  • De fleste unge deltagere oplever, at deres arbejde på Lab-kurset styrkede deres selvtillid i forhold til egne kompetencer og troen på, at de har noget særligt at bidrage med.
  • De unge beskriver, at der på Lab-kurserne opstod en helt særlig teamånd, de oplevede gensidig inspiration og så det som en mulighed for at træne deres samarbejdsevner.

Metode

Evalueringen er baseret på kvalitative interviews med de unge, der har deltaget i Labkurserne forskellige steder i København.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • SocialRespons
Årstal
2016
Udgiver
SocialRespons, 40 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Effektfulde indsatser i boligområder til forebyggelse af kriminalitet - En systematisk forskningsoversigt, nr. 1 af 4

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 108 sider 2015

Effektfulde indsatser i boligområder til at forbedre børns skolegang og uddannelse og voksnes arbejdsmarkedsparathed

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 176 sider 2016

Indsatser i udsatte boligområder - Hvad virker, hvorfor og hvordan?

Kraks Fond Byforskning, 184 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank