Inklusionens didaktik
I denne bog kan du finde inspiration til, hvordan du skaber rum for inkluderende processer i klasserummet.
Indhold
Både internationalt og nationalt bliver der henvist til inklusion i skolesystemet. Der mangler imidlertid værktøjer, erfaringsdeling samt forståelse for, at én pædagogik ikke blot kan overføres fra én skole til en anden. Bogen beskriver både, hvordan skoleledelsen kan skabe de optimale rammer for inklusion på skolen, og hvordan den enkelte lærer eller det enkelte klasseteam kan sikre, at inklusionsidealet forløses i klasserummet. Missionen med bogen er at bidrage til at ændre inklusionsfordringen fra et overvejende ideologisk og økonomisk projekt til et kvalitativt og indholdsmæssigt projekt. Dens forfattere har begge en master i specialpædagogik og er henholdsvis udviklingskonsulent for inklusion i Ringsted Kommune og pædagogisk konsulent i Køge Kommune. Bogen er opdelt i tre dele med følgende hovedkapitler:
Del 1 Inklusionens baggrund og begreber
• Baggrund og udfordringer
• Begreber og diskussionsfelter
• Kampen om praksis
Del 2 Inklusion på Skovengskolen
• Skovengskolen i Æblerød Kommune
• Det grundlæggende stillads i den inkluderende skole
• Stilladserne omkring en inkluderende pædagogik
Del 3 Centrale byggesten i en inkluderende pædagogik og didaktik
• Inklusionens pædagogiske og didaktiske grundlag
• Stilladsering af en inkluderende praksis
• En refleksiv didaktisk tilgang
• Centrale metodiske byggesten i en inkluderende praksis
• Kooperativ læring eller samarbejde om læring
• Digitalstøttet læring
• Sprog- og tekstbaseret læring – et konkret eksempel på en undervisningsmetodik og -didakt