Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Inklusionens didaktik

I denne bog kan du finde inspiration til, hvordan du skaber rum for inkluderende processer i klasserummet.

Indhold

Både internationalt og nationalt bliver der henvist til inklusion i skolesystemet. Der mangler imidlertid værktøjer, erfaringsdeling samt forståelse for, at én pædagogik ikke blot kan overføres fra én skole til en anden. Bogen beskriver både, hvordan skoleledelsen kan skabe de optimale rammer for inklusion på skolen, og hvordan den enkelte lærer eller det enkelte klasseteam kan sikre, at inklusionsidealet forløses i klasserummet. Missionen med bogen er at bidrage til at ændre inklusionsfordringen fra et overvejende ideologisk og økonomisk projekt til et kvalitativt og indholdsmæssigt projekt. Dens forfattere har begge en master i specialpædagogik og er henholdsvis udviklingskonsulent for inklusion i Ringsted Kommune og pædagogisk konsulent i Køge Kommune. Bogen er opdelt i tre dele med følgende hovedkapitler:

Del 1 Inklusionens baggrund og begreber

• Baggrund og udfordringer

• Begreber og diskussionsfelter

• Kampen om praksis

 

Del 2 Inklusion på Skovengskolen

• Skovengskolen i Æblerød Kommune

• Det grundlæggende stillads i den inkluderende skole

• Stilladserne omkring en inkluderende pædagogik

 

Del 3 Centrale byggesten i en inkluderende pædagogik og didaktik

• Inklusionens pædagogiske og didaktiske grundlag

• Stilladsering af en inkluderende praksis

• En refleksiv didaktisk tilgang

• Centrale metodiske byggesten i en inkluderende praksis

• Kooperativ læring eller samarbejde om læring

• Digitalstøttet læring

• Sprog- og tekstbaseret læring – et konkret eksempel på en undervisningsmetodik og -didakt

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Grethe Kjær
  • Anne Marie Østergaard
Årstal
2013
Udgiver
Dafolo, 285 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Inklusion - fra skole til samfund

Frydenlund, 243 sider 2012
Undersøgelser og evalueringer;

Evaluering af inklusion Glostrup Skole

Professionshøjskolen Metropol, Institut for Ledelse og Forvaltning, 33 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank