Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Inklusion i folkeskolen

Hvordan opleves inklusion i folkeskolen af eleverne, og hvilke effekter har inklusion for elevernes faglige og sociale deltagelse og trivsel? Bliv klogere på disse spørgsmål her.

Indhold

Denne rapport er en sammenfatning af konklusionerne fra et samarbejde mellem SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, der har fulgt folkeskolens arbejde med inklusion i perioden 2014-2016.

Rapporten indeholder følgende kapitler:

  • En kvantitativ og kvalitativ dataindsamling over tid
    Metode, panelstruktur og forskningsdesign
  • Udviklingen over tid blandt udvalgte elevgrupper
    Kvantitativt overblik over udviklingen af trivsel
  • De tilbageførte elevers oplevelse af trivsel og deltagelse
    Fokus på de tilbageførte elever – subjektive oplevelser
  • Effekten af tilbageførsel på elevernes faglige resultater
    Fokus på de tilbageførte elever – effekter i forhold til dansk og matematik
  • Effekten af tilbageførsel på de andre elevers faglige resultater
    Aktiv deltagelse blandt elever med særlige behov
  • Klassekammeraternes oplevelse af inklusion
    Eleverne i folkeskolens almene klassers oplevelser med inklusion og sociale aspekter af skolelivet

Centralt for undersøgelsen af elevernes oplevelser af inklusionen er elevernes trivsel i skolen, deltagelse i læringsaktiviteter og deltagelse i sociale aktiviteter i og uden for skolen.

Konklusion

Undersøgelsen viser, at tilbageførte elever har en god relation til deres lærere, men at de i mindre grad end andre elever er aktive i læringsaktiviteter og sociale aktiviteter.

Rapporten opstiller desuden en række anbefalinger i forhold til arbejdet med inklusion i folkeskolen. En anbefaling er, at begreb som ”inklusionsbørn” skal ud af sprogbruget. I stedet anbefaler rapporten en anerkendende tilgang til forskellighed, og en erkendelse af, at børn ikke skal behandles ens, når de er forskellige. En anden anbefaling i rapporten er, at der i folkeskolen i højere grad skal være fokus på aktiv deltagelse, især for elever med særlige behov.

Metode

Rapporten bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt mere end 9.000 folkeskoleelever, der er blevet fulgt i en periode på tre skoleår. Disse kvantitative dataindsamlinger suppleres med kvalitative interviews, der ligeledes er udført over tre skoleår blandt skoleelever i folkeskolen. De kvalitative fund indgår desuden i rapporten ”Inklusion – set i et elevperspektiv”, SFI 2016.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Chantal Pohl Nielsen
  • Beatrice Schindler Rangvid
  • Red.
Årstal
2016
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 132 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Inklusionens didaktik

Dafolo, 285 sider 2013

Evaluering af inklusion Glostrup Skole

Professionshøjskolen Metropol, Institut for Ledelse og Forvaltning, 33 sider 2016

Inklusionsindsatser i folkeskolen - Resultater fra to lodtrækningsforsøg

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 126 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank