Inkluderende læringsfællesskaber for alle børn
Denne publikation fra Rådet for Børns Læring sætter fokus på inklusion og har til formål at skabe et nyt grundlag for debatten om inklusion. I publikationen kan du bl.a. læse rådets definition af inklusion, om udvikling indenfor inklusionsområdet i folkeskolen og eksempler på nye veje til bedre inklusion.
Indhold
Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, der har til opgave at følge, vurdere og rådgive undervisningsministeren og ministeren for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold om det faglige niveau, den pædagogiske udvikling og elevernes udbytte af undervisningen i folkeskolen og ungdomsskolen samt om det pædagogiske arbejde med at understøtte alle børns trivsel, udvikling og læring.
Som et led af rådets arbejde, vil rådet i 2014 sætte fokus på inklusion i et 0-18 års perspektiv. Denne publikation er den første af flere publikationer, og handler om inklusion i folkeskolen.
- 1. kapitel en beskrivelse og definition af inklusion og inkluderende læringsfællesskaber. Kapitlet beskriver bl.a. nødvendigheden af undervisningsdifferentiering og et samarbejde mellem alle skolens aktører.
- 2. kapitel beskriver den aktuelle udvikling på inklusionsområdet i folkeskolen. Kapitlet tegner bl.a. et billede af, at der stadig er en stor forskel på elevers faglige resultater, som kan relateres til elevernes sociale baggrund.
- 3. kapitel handler om veje til bedre inklusion og kommer med konkrete eksempler på praksis og indsatser, der har vist sig at være effektfulde i forhold til inklusion.