Indgang og adgang for unge på erhvervsuddannelser
Analyse af tømrerelevernes muligheder og udfordringer i mødet med faget, lærerne og de pædagogikse praksisser på grundforløbet.
Indhold
Denne afhandling indeholder en undersøgelse af, hvad de pædagogiske praksisser betyder på tømreruddannelsen for elevernes oplevelse af at starte på uddannelsen og deres muligheder for at positionere sig som tømrerfaglige grundforløbselever. De pædagogiske praksisser, elevpositioner og faglighed er således genstand for undersøgelsen, og analyseres ud fra en antagelse om, at manglende motivation blandt eleverne ikke alene kan ledes tilbage til eleverne, men samtidigt afstedkommes af bestemte pædagogiske praksisser.
Afhandlingen udgøres af to dele. Del 1 indeholder en introduktion til problemstillingen og forskningsspørgsmålet, en historisk indplacering af eud‐feltet og fokusering af den forskningsmæssige ramme samt teoretiske og metodiske refleksioner, og afsluttes med en diskussion af validiteten af de fremlagte forskningsfund samt styrker og svagheder ved undersøgelsens kundskabstilbud. Del 2 udgøres af fem artikler, der hver især belyser det overordnede forskningsspørgsmål på forskellig vis og fra forskellige perspektiver.
Konklusion
I denne afhandlingen argumenteres der for, at lærerne udgør den væsentligste betydning i forhold til elevernes motivation for at deltage og muligheder for engagement i uddannelsen. Således er elevernes motivation og engagement ikke (udelukkende) forstået som noget, der er der eller mangler, men i høj grad som noget, der udvikles, afvikles og forandres i og af de pædagogiske praksisser, de møder på uddannelsen og lærernes tilgange til eleverne.
Fremfor at styrke elevernes motivation og engagement konkluderes det, at bestemte legitime læringstilgange ofte i praksis kommer til at demotivere og disengagere eleverne og skaber kontra-intentionelle push-out effekter. Eleverne ønsker her lærernes styring og støtte, særligt i starten af uddannelsen med udgangspunkt i det faglige. For at skabe øget motivation, og dermed bidrage til at sænke frafaldet blandt elever på erhvervsuddannelser, anbefales det at tænke i enkle løsninger og målrettede initiativer på de udfordringer, erhvervsuddannelserne står overfor, først og fremmest at sætte fokus på den pædagogiske og didaktiske udvikling i og af erhvervsuddannelserne med udgangspunkt i erhvervsfagligheden, elevernes perspektiv og på baggrund af et ressourcesyn på eleverne.
Metode
Denne afhandling er baseret på en kvalitativ, antropologisk inspireret undersøgelse af tømrergrundforløbet, som belyses i en artikelserie ud fra fem perspektiver med fokus på klassifikation, rammesætning, synlig og usynlig pædagogik samt etikettering.