Implementering af MultifunC
Her kan du læse om det multifunktionelle behandlingsprogram MultifunC og dets implementering i to danske institutioner.
Indhold
Multifunktionel behandling på institution og i nærmiljø, også kaldet MultifunC, er et behandlingsprogram til unge i alderen 14-18 år, som har adfærdsvanskeligheder. I denne rapport evalueres implementeringen af behandlingsprogrammet i to institutioner i henholdsvis Aarhus og København.
MultifunC er udviklet og implementeret i Norge, og desuden implementeret i Sverige. Denne evaluering har til formål at vurdere implementeringen og dens komplikationer i en dansk kontekst.
Programmet finder sted både på den unges institution og i nærmiljøet, og er rettet mod unge, som er i høj risiko for at udvikle eller fastholde en stærkt negativ adfærd. I rapporten kan du læse meget mere om selve MultifunC-programmet og dets formål, målgruppe og manualer.
Ifølge rapporten bygger MultifunC på en tværfaglig tilgang, hvor blandt andet socialpædagoger, pædagoger, psykologer og socialfagligt personale skal samarbejde om behandlingen af de unge. Desuden er samarbejde med eksterne aktører også centralt. Her er det især politiet, skoler og praktiksteder, fritidstilbud og de sociale myndigheder, der spiller en vigtig rolle.
I dag, efter implementeringsperiodens afslutning, er det kun én af de to MultifunC institutioner, der eksisterer. Det er institutionen i Aarhus, der stadig fungerer, og den har stor efterspørgsel fra flere forskellige kommuner. Den anden institution, i København, lukkede kort efter implementeringsperioden, da der ikke var efterspørgsel nok, ligesom resultaterne ikke levede op til forventningerne.
Konklusion
Evalueringen viser, at ingen af de to MultifunC institutioner lykkedes med at implementere programmet tilfredsstillende i løbet af implementeringsperioden. Dette betyder dog ikke, at institutionerne ikke opnår gode resultater – resultaterne er blot ikke denne evaluerings fokusområde.
Det fremgår i konklusionen, at det tværfaglige samarbejde i implementeringen af MultifunC har budt på nogle problemer. Internt i personalegrupperne har samarbejdet ofte været godt, men når teamene har skullet samarbejde, har de stødt på udfordringer i forhold til kommunikationen og forståelsen af hinandens arbejde.
Metode
Evalueringens grundlag tager udgangspunkt i både kvalitative og kvantitative metoder. Gennem tre år og fire måneder er der foretaget institutionsbesøg, hvor der er foretaget strukturerede interviews, der danner grundlag for kodning via scoringsskemaet Site Visit Questionnaire.
Desuden er der ved hvert besøg gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt personalet, der blandt andet bygger på måleinstrumentet EBPAS, og har til formål at måle personalets indstilling til at arbejde med evidensbaserede metoder.
Implementeringsgraden er i evalueringen vurderet ud fra et kontinuum mellem 0 til 100 %. Dette følger norsk implementeringsteori, og vil sige, at 80 % af de 74 implementeringskomponenter skal være opnået i institutionen for, at programmet er implementeret tilfredsstillende. Disse resultater kan læses ud fra undersøgelsens Site Visit Questionnaires, det vil sige de strukturerede interviews med medarbejderne.