HØRT! – unge med særlige livserfaringer deler ud af deres meninger og oplevelser
I denne rapport formidles 50 unge med særlige livserfaringers fortællinger og holdninger til en lang række forskellige emner, såsom racisme, det sociale- og det politiske system, medier og meget mere.
Indhold
Du kan i denne rapport, som er udgivet af SPUK - Socialt og Pædagogisk Udviklings- og Kursuscenter, dykke ned i 50 unges fortællinger og holdninger til hverdagsliv og politik. Rapporten er resultatet af Fortalerprojekt HØRT!, som SPUK har gennemført med støtte fra VELUX FONDEN. De unge har alle nogle særlige livserfaringer, for eksempel med at bo på socialpædagogiske opholdssteder, at være ung med etnisk minoritetsbaggrund eller være ramt af hjemløshed. Rapporten formidler de unges ekspertviden, som udspringer af deres særlige erfaringer.
Forfatterne til rapporten har en ambition om at formidle de unges holdninger og erfaringer så ufiltreret som muligt. Rapporten fokuserer på områder, som de unge selv har udpeget som problematiske, og videregiver i forlængelse heraf nogle af de unges egne løsningsforslag for de respektive områder.
Rapportens opbygning:
Del 1: ’At blive puttet i boks’, indeholder kapitlerne:
- ’Racisme’: Dette kapitel omhandler bl.a., det at gå med tørklæde, medier, der manipulerer, politiet, der diskriminerer og racistiske betegnelser og jokes.
- ’Den stemplende baggrundshistorie’: Kapitlet omhandler bl.a. den stemplende journal, samt det at blive forfulgt af sin baggrundshistorie.
Del 2: ’Systemet’, indeholder kapitlerne:
- ’At være ung og en del af det sociale system’: Dette kapitel handler om at være ung og bo på opholdssted, at bo i plejefamilie samt relationer til sagsbehandlere og professionelle pædagoger.
- ’Det politiske system’: Kapitlet handler bl.a. om de unges meninger om SU- og kontanthjælpsnedskæringer, mangel på ungdomsboliger samt hashlegalisering og Christiania.
Del 3: ’Ungdomslivet på godt og ondt’, indeholder kapitlerne:
- ’Fællesskaber, mobning og overgangen til voksenlivet’: Kapitlet omhandler bl.a. grupper og fællesskaber, rygning og stoffer samt mobning og deling af nøgenbilleder på de sociale medier.
Del 4: Indeholder en perspektivering ved Hanne Warming, som er professor (MSO) i barndoms- og ungdomssociologi ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet. Warming sammenholder i dette kapitel de unges perspektiver med forskning i de forskellige emner.
Konklusion
I rapportens indledende kapitel ’De unges overordnede budskaber’ finder du et resumé, der kort opsummerer de unges centrale holdninger og løsningsforslag, som præsenteres gennem rapportens analyser.
Metode
Forfatterne har anvendt en del forskellige metoder til at indsamle de unges ekspertviden. De har lavet en hjemmeside, hvor de unge bl.a. kunne lægge lyd- og videooptagelser m.m. op døgnet rundt, i 4 ½ måned. Derudover har de afholdt tværgående workshops, hvor de unge var samlet og afprøvede forskellige gruppemetoder, hvormed de delte deres holdninger og erfaringer. Dertil er der udført gruppeinterviews med nogle unge, og lavet en feedback-workshop for de unge.