Hvordan skaber man motivation for uddannelse blandt udsatte unge?
Hvordan flytter man unge, så de oplever en større motivation for at deltage og engagere sig i uddannelse?
Indhold
Denne pjece er lavet som inspiration til alle, der arbejder med brobygning for uddannelsesparate unge under 30 år.
I pjecen præsenteres en motivationsmodel, som gør arbejdet med unges motivation for en uddannelse mere konkret. Der bliver opstillet spørgsmål omkring, hvad der motiverer nogle unge til at tage en uddannelse i modsætning til andre? Og hvad der får nogle til at møde op, mens andre ikke gør?
For at få svar på disse spørgsmål er man nødt til at kigge på de motiver og rationaler, som ligger til grund for de unges handlinger samt de sammenhænge, som de unge indgår i.
Hovedbudskabet i pjecen er, at man skal forstå motivation som et resultat af mødet mellem de unge og de sammenhænge, de indgår i. Motivation er altså ikke noget, der alene knytter sig til den enkelte. Motivation er noget, der kan skabes og forandres gennem reflekteret praksis med de unge.
Metode
Pjecens indhold bygger på en større forskningsundersøgelse, hvis konklusioner er nærmere beskrevet i: "Hvad virker? Ledige unges vej til uddannelse og arbejde. Evaluering af Brobygning til uddannelse" af Anne Görlich, Noemi Katznelson, Niels-Henrik M. Hansen, Michael Rosholm og Michael Svarer (CeFU, Aalborg Universitetsforlag 2015) og i en videnskabelig artikel "Rethinking Motivational Challenges amongst Young Adults on the Margin" af Noemi Katznelson (Journal of Youth Studies, Taylor & Francis 2017).