Hvad er vigtig viden om socialt udsatte børn i daginstitutionen? - Pædagogstuderendes faglige viden rettet mod udsatte børn i daginstitutionens pædagogiske arbejde
Denne rapport præsentere resultaterne af en undersøgelse, som har indfanget og analyseret den pædagogiske viden om socialt udsatte børn, som de pædagogstuderende tilegner sig gennem pædagoguddannelsen.
Indhold
Dette forskningsprojekt undersøger den faglige viden, som pædagogstuderende tilegner sig gennem deres uddannelsesforløb, direkte rettet mod deres arbejdsliv som pædagoger i daginstitutioner og særligt i forhold til det pædagogiske arbejde med udsatte børn i daginstitutionen.
Undersøgelsen har tre fokuspunkter:
- At undersøge, hvordan pædagoguddannelsens specialiseringsområder er organiseret.
- At undersøge, hvordan den nye pædagoguddannelse (fra 2011) forbereder de studerende til den pædagogiske praksis.
- Fremstilling af et skriftligt materiale, der kan anvendes i undervisningsforløb på pædagoguddannelsen.
Konklusion
- De studerende får kun i begrænset omfang deres viden om socialt udsatte børn gennem deres uddannelse. De får deres viden om socialt udsatte børn gennem grundfagene Pædagogik og Individ, Institution og Samfund samt gennem specialiseringen Børn og Unge.
- Temaet socialt udsatte børn er i ganske begrænset omgang skrevet ind i lovgrundlaget for såvel pædagoguddannelsen som i studieordningerne. Der er desuden kun få specifikke krav til undervisning i dette tema i lovgrundlaget.
- De to fokusgruppeinterviews rejser især to primære problemstillinger. Den første er, at de studerende i høj grad har deres eget interesseområde, som de følger tæt gennem hele deres uddannelsesforløb. Dette kan medvirke, at de studerende hurtigt angiver, at andre områder ikke har stor interesse eller ligefrem er kedelige eller irelevante. Det andet er, at de studerende ikke forbinder arbejdet med udsatte børn med det pædagogiske arbejde i en daginstitution. Viden om daginstitutionen i de studerendes uddannelsesforløb handler især om almenpædagogik, aktivitetsudvikling og normaludvikling hos børn.
- Når de pædagogstuderende ikke vurderer, at de har tilegnet sig en viden, som er vigtig i forhold til de problemstillinger, som de møder i praksis, bliver den pædagogiske praksis ikke udfordret med de nyuddannedes faglige og forskningsbaserede viden.
- Når de studerende ikke angiver, at de får megen viden om socialt udsatte børn, kan det blive problematisk for fremtidens daginstitutioner at løfte daginstitutionernes krav om at rumme socialt udsatte børn og forebygge negativ social arv.
- Når de styrende dokumenter for pædagoguddannelserne kun i begrænset omfang nævner temaet socialt udsatte børn, afspejler det sig i pædagoguddannelserne, hvilket kan medføre manglende kompetencer i den pædagogiske profession, som er nødvendige for leve op til dagtilbudslovens krav.
Metode
Rapporten er baseret på tre former for undersøgelse:
- En spørgeskemaundersøgelse til pædagogstuderende på alle landets pædagogseminarier, der i foråret 2010 er ved at afslutte 5. semester.
- Fokusgruppeinterviews med tre grupper af studerende fra tre pædagogseminarier om deres oplevelser og erfaringer med deres uddannelsesforløb.
- Dokumentanalyse af udvalgte seminariers studieordninger.