Hvad er vigtig pædagogisk viden om socialt udsatte børn i daginstitutionen - pædagogstuderendes faglige viden rettet mod udsatte børn i daginstitutionens pædagogiske arbejde
Pædagogstuderende får kun i begrænset omfang viden om socialt udsatte børn gennem deres uddannelse. Samtidig forbinder de studerende ikke udsatte børn med daginstitutionens pædagogiske arbejde. Sådan lyder konklusionen i denne forskningsrapport fra Aarhus Universitet.
Indhold
Denne rapport præsenterer de samlede resultater fra en undersøgelse, der har fokuseret på at indfange og analysere den pædagogiske viden, som pædagogstuderende tilegner sig gennem deres uddannelsesforløb, rettet mod deres fremtidige arbejde inden for daginstitutionsområdet i arbejdet med udsatte børn.
Der fokuseres på de forandrede krav, der stilles til pædagogisk arbejde i daginstitutionen som følge af de senere års socialpolitiske vedtagelser rettet mod arbejdet med udsatte børn. Gennem dette fokus undersøges den faglige viden, pædagogstuderende udvikler gennem deres uddannelsesforløb rettet specifikt mod deres fremtidige arbejde i daginstitutionen med socialt udsatte børn.
Konklusion
Spørgeskemaets resultater viser, at de studerende i begrænset omfang gennem deres uddannelse får viden om socialt udsatte børn. Dokumentanalyserne viser endvidere, at det såvel i lovgrundlaget for pædagoguddannelserne som i deres studieordninger er ganske begrænset, hvor eksplicit temaet socialt udsatte børn er skrevet ind. Det er heller ikke et tema, der fylder meget i daginstitutionsloven, selvom det er eksplicit nævnt her, at daginstitutionerne skal modvirke negativ social arv.
Resultaterne fra fokusgruppeinterview rejser især to primære problemstillinger:
- Den første knytter an til, at studerende i høj grad har deres eget interesseområde, som tilsyneladende følges meget loyalt gennem uddannelsesforløbet. Denne specialisering og personlige dygtiggørelse er vanskelig at anfægte, men bevirker imidlertid også, at de studerende relativt hurtigt vælger andre områder af pædagoguddannelsen fra.
- Den anden problemstilling knytter direkte an til, at de studerende slet ikke oplever at forbinde udsatte børn med daginstitutionens pædagogiske arbejde. Viden om daginstitutionen gennem de studerendes uddannelsesforløb handler især om såkaldt almenpædagogik, læreplaner, udvikling af aktiviteter samt viden om såkaldt normaludvikling hos børn, inden skolegang påbegyndes.
Metode
Undersøgelsens dataindsamling omfatter en omfattende spørgeskemaundersøgelse, som er fremsendt til alle landets seminarier til pædagogstuderende på 5. semester samt kvalitative fokusgruppeinterview med studerende fra tre forskellige seminarier. Derudover er der inddraget en dokumentanalyse af udvalgte studieordninger fra en række seminarier med henblik på at indfange litteratur og andet materiale, der kan give indblik i den teoretiske viden, de studerende præsenteres for gennem deres uddannelsesforløb – knyttet til viden om socialt udsatte børn i daginstitutionens pædagogiske praksis.