Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Gullandsgårdens erfaringsopsamling

Udgangspunktet for at bekæmpe social udsathed blandt børn er udvikling af børnehavepædagogikken. På Gullandsgården er dette imødekommet med afprøvning af Firenzepædagogikkens dialogiske metoder, der i høj grad retter sig mod barnets omgivelser.

Indhold

Gullandsgården er en kommunal 0-6 års daginstitution beliggende på Amager. Der er indskrevet 57 børn, som er fordelt i en 0-2 års gruppe, samt to familiegrupper med 2-6-årige børn. Mellem 2007 og 2009 deltog Gullandsgården i Familiepladsprojektet – et initiativ som Københavns Kommune iværksatte med støtte fra Velfærdsministeriet. Projektets overordnede formål var at udvikle og forske i den pædagogiske praksis i ti daginstitutioner, med et særligt fokus på metodeudvikling i forhold til at skabe bedre betingelser for inklusion af børn, der er i udsatte positioner, trivsels- og udviklingsmæssigt.

Projektet er organisatorisk forankret i Kontoret for Pædagogik & Læring. Projektet har undervejs været koblet til forskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole samt Nationalt Videnscenter for Inklusion og Eksklusion, som også har forestået formidlingsopgaver i forhold til institutionen.

Med afsæt i teori om Firenzepædagogikkens dialogiske metoder er der konkret arbejdet med forskellige optikker på børns læring samt etablering af lærende fællesskaber. Der er anvendt praksisfortællinger (både i huset og hjemme) som pædagogisk metode, og indført flere aktiviteter.  

Konklusion

Der kan være så store samarbejdsproblemer mellem skilte forældre, at dette kan være hindrende for, at dialogen kan udfoldes. Derudover erfares, at forudsætningen for, at forældre og personale i fællesskab kan bruge historiefortællingskonceptet, er en vis parathed til at tale åbent, da dialogen ikke kan overleve, hvis en af samtaleparterne reserverer sig i fortolkningsprocessen. Forældrene har helt entydigt i deres evaluering været meget begejstrede for metoden.

Praksisfortællinger
Forfatter
Årstal
2009
Udgiver
Gullandsgården
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Praksisfortællinger;

Gullandsgårdens erfaringsopsamling

Gullandsgården 2009
Undersøgelser og evalueringer;

Danner - En bedre Social arv. Slutrapport

Rambøll 2011
Undersøgelser og evalueringer;

Målrettede sociale indsatser i dagtilbud

VIVE, 123 sider 2018
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank