Gullandsgårdens erfaringsopsamling
Udgangspunktet for at bekæmpe social udsathed blandt børn er udvikling af børnehavepædagogikken. På Gullandsgården er dette imødekommet med afprøvning af Firenzepædagogikkens dialogiske metoder, der i høj grad retter sig mod barnets omgivelser.
Indhold
Gullandsgården er en kommunal 0-6 års daginstitution beliggende på Amager. Der er indskrevet 57 børn, som er fordelt i en 0-2 års gruppe, samt to familiegrupper med 2-6-årige børn. Mellem 2007 og 2009 deltog Gullandsgården i Familiepladsprojektet – et initiativ som Københavns Kommune iværksatte med støtte fra Velfærdsministeriet. Projektets overordnede formål var at udvikle og forske i den pædagogiske praksis i ti daginstitutioner, med et særligt fokus på metodeudvikling i forhold til at skabe bedre betingelser for inklusion af børn, der er i udsatte positioner, trivsels- og udviklingsmæssigt.
Projektet er organisatorisk forankret i Kontoret for Pædagogik & Læring. Projektet har undervejs været koblet til forskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole samt Nationalt Videnscenter for Inklusion og Eksklusion, som også har forestået formidlingsopgaver i forhold til institutionen.
Med afsæt i teori om Firenzepædagogikkens dialogiske metoder er der konkret arbejdet med forskellige optikker på børns læring samt etablering af lærende fællesskaber. Der er anvendt praksisfortællinger (både i huset og hjemme) som pædagogisk metode, og indført flere aktiviteter.
Konklusion
Der kan være så store samarbejdsproblemer mellem skilte forældre, at dette kan være hindrende for, at dialogen kan udfoldes. Derudover erfares, at forudsætningen for, at forældre og personale i fællesskab kan bruge historiefortællingskonceptet, er en vis parathed til at tale åbent, da dialogen ikke kan overleve, hvis en af samtaleparterne reserverer sig i fortolkningsprocessen. Forældrene har helt entydigt i deres evaluering været meget begejstrede for metoden.