Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Kom godt i gang med en Fritidspasordning - Inspiration til implementering

I dette katalog kan du læse om Fritidspas, som er en fællesbetegnelse for ordninger, der skal være med til at integrere udsatte børn og unge i foreningslivet sammen med andre børn og unge. Endvidere indeholder kataloget anbefalinger til, hvordan en fritidspasordning kan implementeres bedst muligt.

Indhold

Deltagelse i fritidsaktiviteter øger udsatte børn og unges trivsel og fremmer deres skolepræsentationer. Endvidere kan det have kriminalitetsforebyggende effekt. Fritidspas er kommunale ordninger, der sigter efter at øge udsatte børn og unges deltagelse i fritidsaktiviteter. 

Nærværende katalog er baseret på 8 kommuners erfaringer med at udvikle og implementere fritidspasordninger i 2015-2016. De 8 kommuner var en del af Socialstyrelsens projekt ”Implementeringsstøtte til opstart af fritidspasordninger” under forebyggelsespakken "Tidlig Indsats – Livslang Effekt”.

Du kan læse om, hvad en fritidspasordning er, og om kommunernes erfaringer med forskellige metoder og måder at organisere ordningerne på. Kataloget indeholder desuden bud på, hvilke ressourcer, der skal afsættes for at understøtte, at der sker en vellykket implementering af en fritidspasordning.

Kataloget kan bruges som inspiration til at udvikle og implementere ordninger, der kan være til gavn for udsatte børn og unge samt deres familier og henvender sig derfor til kommuner, der overvejer at implementere en fritidspasordning.

 

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Socialstyrelsen
Årstal
2017
Udgiver
Socialstyrelsen, 72 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Børn og unges fritidsliv i udsatte boligområder i Århus

Det Boligsociale Fællessekretariat, 33 sider 2009

Børns fysiske aktiviteter i skole og fritid – Er socialt udsatte børn fysiske inaktive og har det betydning for deres helbred og trivsel?

Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet 2008

Fritidsliv – Fritidens betydning for anbragte børn

UFC Børn og Unge og KABU, Socialministeriets kvalitetsprojekt 2002-2005 2005
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank