Forskning i medierne: om socialt udsatte børn og unge
Hvordan bruger journalister forskning? Hvordan bruger de forskere? I denne rapport kan du læse om netop disse spørgsmål med udgangspunkt i socialt udsatte børn og unge.
Indhold
I denne rapport kan du læse om journalisters arbejde med og formidling af opsigtsvækkende forskningsresultater. Der er sat fokus på udsatte børn og unge, og hvordan de fremstilles i mediernes søgelys.
Forskning og journalistik er meget forskellige aktiviteter, som begge tjener en oplyst offentlighed. En gruppe forskere ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, i samarbejde med TrygFonden og under ledelse af Lars Kabel, har arbejdet med dette dobbeltsigte. På den ene side undersøges det, hvordan forskning bruges i den journalistiske dækning af udsatte børn og unge. På den anden side er sigtet at skabe en generel metode til at afdække samspillet mellem forskning og journalistik.
Konklusion
Af rapporten fremgår der fem centrale anbefalinger til journalister:
- Læs forskning. Overvåg løbende det publicerede og forskerne på de forskningsfelter, som er særligt relevante for dig.
- Diskuter nyhedsværdi i forskningen og nye forskningsresultater med de forskere, der har udført forskningen.
- Undlad sprogligt at skærpe forskernes pointer mere, end der er belæg for i kilden. Undgå at gøre forskningen mere skråsikker end den er.
- Identificer socialt og viralt potentiale og delingsværdien i det stof, du arbejder med. Også forskningsdragende stof kan spille en rolle på de sociale platforme, især hvis det handler om noget menneskeligt vedkommende.
- Med en dybere forståelse for forskningsmetoder og videnskabsteori vil du bedre kunne bruge, rangere og prioritere de forskellige forskningsresultater.
Metode
Rapporten bygger på en kvantitativ kortlægning af de mange nyhedsmediers indhold på papir og internettet. Derudover kombineres kvantitative målinger med kvalitativ læsning. Analysen inddrager og trækker på journalistiske artikler, som omhandler dansk og international forskning i socialt udsatte børn og unge. Derudover bruges der også journalistiske artikler, der ikke er baseret på forskningsresultater.