Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Forskning i medierne: om socialt udsatte børn og unge

Hvordan bruger journalister forskning? Hvordan bruger de forskere? I denne rapport kan du læse om netop disse spørgsmål med udgangspunkt i socialt udsatte børn og unge.

Indhold

I denne rapport kan du læse om journalisters arbejde med og formidling af opsigtsvækkende forskningsresultater. Der er sat fokus på udsatte børn og unge, og hvordan de fremstilles i mediernes søgelys.

Forskning og journalistik er meget forskellige aktiviteter, som begge tjener en oplyst offentlighed. En gruppe forskere ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, i samarbejde med TrygFonden og under ledelse af Lars Kabel, har arbejdet med dette dobbeltsigte. På den ene side undersøges det, hvordan forskning bruges i den journalistiske dækning af udsatte børn og unge. På den anden side er sigtet at skabe en generel metode til at afdække samspillet mellem forskning og journalistik.            

Konklusion

Af rapporten fremgår der fem centrale anbefalinger til journalister: 

  • Læs forskning. Overvåg løbende det publicerede og forskerne på de forskningsfelter, som er særligt relevante for dig.
  • Diskuter nyhedsværdi i forskningen og nye forskningsresultater med de forskere, der har udført forskningen. 
  • Undlad sprogligt at skærpe forskernes pointer mere, end der er belæg for i kilden. Undgå at gøre forskningen mere skråsikker end den er. 
  • Identificer socialt og viralt potentiale og delingsværdien i det stof, du arbejder med. Også forskningsdragende stof kan spille en rolle på de sociale platforme, især hvis det handler om noget menneskeligt vedkommende.
  • Med en dybere forståelse for forskningsmetoder og videnskabsteori vil du bedre kunne bruge, rangere og prioritere de forskellige forskningsresultater. 

Metode

Rapporten bygger på en kvantitativ kortlægning af de mange nyhedsmediers indhold på papir og internettet. Derudover kombineres kvantitative målinger med kvalitativ læsning. Analysen inddrager og trækker på journalistiske artikler, som omhandler dansk og international forskning i socialt udsatte børn og unge. Derudover bruges der også journalistiske artikler, der ikke er baseret på forskningsresultater.          

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Lars Kabel
Årstal
2015
Udgiver
Ajour, 136 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Hvem er de unge på kanten af det danske samfund? Om hverdagsliv, ungdomskultur og indsatser der gør en positiv forskel

Aalborg Universitet, 126 sider 2015

Litteraturstudie om intensive læringsforløb

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning DPU, Aarhus Univsersitet, 134 sider 2015
Praksisfortællinger;

Succesfuld billedstøttet kommunikation

Institut for Syn og Hørelse, Region Nordjylland, 69 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank