Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Forebyggende foranstaltninger 5-9 år - Dialoggruppe om forebyggelse som alternativ til anbringelse

Hvordan kan forebyggende foranstaltninger anvendes som alternativ til anbringelse af 5-9-årige børn? Hvordan kan de tilrettelægges, og hvad skal man være særlig opmærksom på i forhold til denne aldersgruppe? I denne rapport gives fem konkrete eksempler på, hvordan man har arbejdet med forebyggende foranstaltninger som alternativ til anbringelse.

Indhold

 

Fokus i denne delrapport er det forebyggende arbejde centreret omkring børn i alderen 5-9 år. Således præsenteres i rapporten fem foranstaltninger, der henvender sig til denne målgruppe:

  • Heldagsskolen Ådalen med familiebehandling i Assens Kommune
  • Bakkegården i Brøndby Kommune
  • Børnehuset i Fredericia Kommune
  • Børnehuset Buen i Hillerød Kommune
  • Ullerødskolen i Hillerød Kommune

Rapporten præsenterer også relevant forskning på området ud fra et nationalt såvel som et internationalt perspektiv.

Konklusion

Forfatterne peger i rapporten på en række fællestræk i de fem foranstaltningers praksis:

  • Alle foranstaltninger anser det for vigtigt at tilpasse forløbene til det enkelte barn, herunder også til barnets familie.
  • Ledelse og personale i de forebyggende foranstaltninger har en fælles faglig baggrund. De har primært en uddannelse som pædagoger, men der er også mange lærere ansat i foranstaltningerne.
  • Hovedparten af lederne og de ansatte har mange års erfaring med forebyggende arbejde, og der er sjældent udskiftning i personalegruppen.

De forebyggende foranstaltninger varierer dog også på en række centrale punkter. Således dækker de fx over et kontinuum mellem tilbud tilrettelagt som heldagsskoler med tilknyttet fritidsordning, som foregår i alle hverdage, mens andre er tilrettelagt som et tilbud efter skoletid, der foregår et par gange om ugen.

De indledende fund peger i retning af, at de 5-9-årige, som indgår i de forebyggende foranstaltninger, oplever væsentlige problemer i deres dagligdag, som truer deres udvikling og trivsel. En forholdsvis stor andel af de 5-9-årige børn har problemer med deres psykiske helbred, og de har en uhensigtsmæssig udadreagerende adfærd.

Børnene er glade for at gå i skole, men de har svært ved at følge med fagligt. Det er derfor centralt, at der i de forebyggende foranstaltninger er stort fokus på at værne om denne glæde ved skolen og sikre børnenes læring.

Det er imidlertid ikke kun børnene, som oplever svære problemer i dagligdagen. Flere af børnenes forældre kæmper med psykiske problemer, hvilket er en af årsagerne til, at flere af de deltagende foranstaltninger varetager "forældre-opgaver" såsom tøjvask, madlavning og børnefødselsdags-fejring. Det er imidlertid vigtigt at pointere, at de forebyggende foranstaltninger ikke udelukkende bør have fokus på at overtage opgaver fra forældrene. Der bør i det forebyggende arbejde også være fokus på at sikre forbedringer hos forældrene, således at barnets trivsel i hjemmet sikres.

Metode

Dette er den tredje delrapport om projektet "Dialoggruppe – om forebyggende foranstaltninger som alternativ til anbringelse", der er et projekt igangsat af Servicestyrelsen. Projektet blev gennemført i perioden foråret 2009 til foråret 2013 af SFI i samarbejde med COWI A/S.

Projektet bygger på omfattende datamateriale om 23 forebyggende foranstaltninger i 10 udvalgte kommuner fordelt over hele landet: Assens, Brøndby, Faxe, Fredericia, Helsingør, Hillerød, Mariagerfjord, Thisted, Aalborg og Århus.

Præsentationerne af foranstaltningerne i denne delrapport er skrevet på baggrund af interview og casestudier i de fem foranstaltninger, hvor der blandt andet er foretaget interview med den enkelte foranstaltningsleder, medarbejdere, brugere og kommunens børne- og ungechef. Som afslutning på projektet udkommer i 2013 en rapport, der sammenfatter hele projektet, samler op på effektevalueringen og peger på, hvad der er god praksis.

Forskning
Forfatter
  • Mette Lausten
  • et al.
Årstal
2011
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 187 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

En tryg anbringelse - Forebyggelse af seksuelle overgreb mod børn og unge

Servicestyrelsen, 46 sider 2011
Forskning;

Introduktion til dialogprojektet - dialoggruppe om forebyggelse som alternativ til anbringelse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 100 sider 2010
Forskning;

Forebyggende foranstaltninger 0-4 år - Dialoggruppe om forebyggelse som alternativ til anbringelse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 186 sider 2010
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank