Forebyggende foranstaltninger 5-9 år - Dialoggruppe om forebyggelse som alternativ til anbringelse
Hvordan kan forebyggende foranstaltninger anvendes som alternativ til anbringelse af 5-9-årige børn? Hvordan kan de tilrettelægges, og hvad skal man være særlig opmærksom på i forhold til denne aldersgruppe? I denne rapport gives fem konkrete eksempler på, hvordan man har arbejdet med forebyggende foranstaltninger som alternativ til anbringelse.
Indhold
Fokus i denne delrapport er det forebyggende arbejde centreret omkring børn i alderen 5-9 år. Således præsenteres i rapporten fem foranstaltninger, der henvender sig til denne målgruppe:
- Heldagsskolen Ådalen med familiebehandling i Assens Kommune
- Bakkegården i Brøndby Kommune
- Børnehuset i Fredericia Kommune
- Børnehuset Buen i Hillerød Kommune
- Ullerødskolen i Hillerød Kommune
Rapporten præsenterer også relevant forskning på området ud fra et nationalt såvel som et internationalt perspektiv.
Konklusion
Forfatterne peger i rapporten på en række fællestræk i de fem foranstaltningers praksis:
- Alle foranstaltninger anser det for vigtigt at tilpasse forløbene til det enkelte barn, herunder også til barnets familie.
- Ledelse og personale i de forebyggende foranstaltninger har en fælles faglig baggrund. De har primært en uddannelse som pædagoger, men der er også mange lærere ansat i foranstaltningerne.
- Hovedparten af lederne og de ansatte har mange års erfaring med forebyggende arbejde, og der er sjældent udskiftning i personalegruppen.
De forebyggende foranstaltninger varierer dog også på en række centrale punkter. Således dækker de fx over et kontinuum mellem tilbud tilrettelagt som heldagsskoler med tilknyttet fritidsordning, som foregår i alle hverdage, mens andre er tilrettelagt som et tilbud efter skoletid, der foregår et par gange om ugen.
De indledende fund peger i retning af, at de 5-9-årige, som indgår i de forebyggende foranstaltninger, oplever væsentlige problemer i deres dagligdag, som truer deres udvikling og trivsel. En forholdsvis stor andel af de 5-9-årige børn har problemer med deres psykiske helbred, og de har en uhensigtsmæssig udadreagerende adfærd.
Børnene er glade for at gå i skole, men de har svært ved at følge med fagligt. Det er derfor centralt, at der i de forebyggende foranstaltninger er stort fokus på at værne om denne glæde ved skolen og sikre børnenes læring.
Det er imidlertid ikke kun børnene, som oplever svære problemer i dagligdagen. Flere af børnenes forældre kæmper med psykiske problemer, hvilket er en af årsagerne til, at flere af de deltagende foranstaltninger varetager "forældre-opgaver" såsom tøjvask, madlavning og børnefødselsdags-fejring. Det er imidlertid vigtigt at pointere, at de forebyggende foranstaltninger ikke udelukkende bør have fokus på at overtage opgaver fra forældrene. Der bør i det forebyggende arbejde også være fokus på at sikre forbedringer hos forældrene, således at barnets trivsel i hjemmet sikres.
Metode
Dette er den tredje delrapport om projektet "Dialoggruppe – om forebyggende foranstaltninger som alternativ til anbringelse", der er et projekt igangsat af Servicestyrelsen. Projektet blev gennemført i perioden foråret 2009 til foråret 2013 af SFI i samarbejde med COWI A/S.
Projektet bygger på omfattende datamateriale om 23 forebyggende foranstaltninger i 10 udvalgte kommuner fordelt over hele landet: Assens, Brøndby, Faxe, Fredericia, Helsingør, Hillerød, Mariagerfjord, Thisted, Aalborg og Århus.
Præsentationerne af foranstaltningerne i denne delrapport er skrevet på baggrund af interview og casestudier i de fem foranstaltninger, hvor der blandt andet er foretaget interview med den enkelte foranstaltningsleder, medarbejdere, brugere og kommunens børne- og ungechef. Som afslutning på projektet udkommer i 2013 en rapport, der sammenfatter hele projektet, samler op på effektevalueringen og peger på, hvad der er god praksis.