Forældres rolle i børns digitale liv
Forebyggelse af børn og unges risikoadfærd på nettet
Indhold
Forskning i ungdomskriminalitet viser, at forældrene har en vigtig rolle i forhold til børn og unges risiko for kriminalitet. Det handler både om forældrenes opdragende rolle, men også den mere overordnede forældre-barn-relation. Det er dermed ikke kun vejledning, regelsætning eller overvågning, men også forældrenes involvering, der har betydning for beskyttelsen mod risici.
Mange forældre søger da også råd og viden om, hvordan de kan have en beskyttende rolle ift. deres børn og unges mediebrug. Derfor har denne vidensafdækning fokus på forældres håndtering af børn og unges mediebrug og deres beskyttende rolle ift. børn og unges online risikoadfærd.
Undersøgelsens formål har således været at frembringe viden, der kan bidrage til at kvalificere de fremtidige indsatser, der skal klæde forældre på til at involvere sig i deres børns digitale liv – og derved forebygge unges risikoadfærd på nettet.
Konklusion
Nogle af hovedpointerne fra rapporten viser, at:
- Forældrene typisk ikke enten anvender regler, kontrol eller samtaler, men anvender en kombination af tilgange, som er tilpasset deres øvrige opdragelsesstil, deres børns behov og de oplevede muligheder og rammer. Kontrol og specifikke regler anvendes generelt mest for de yngste aldersgrupper i undersøgelsen.
- Børn og unge oplever sig selv som fornuftige – og endda fornuftigere end andre børn og unge. De anskuer derfor de digitale medier som en vifte af muligheder og er ikke særligt bekymrede for risici. Også deres forældre oplever at have fornuftige børn, som opfører sig ansvarligt på de digitale medier. Men mange forældre er alligevel bekymrede – ikke mindst som følge af mediernes omtale af risici.
Metode
Undersøgelsen hviler på et metodisk design, som består dels af en litteraturafdækning af eksisterende forskning og grå litteratur på området, og dels en kvalitativ undersøgelse i form af interviews med forældre, børn, unge og faglige aktører. Undersøgelsespopulationen er afgrænset til at omfatte forældre og børn med gennemsnitlige socioøkonomiske ressourcer, og undersøgelsen har særskilt fokus på børn i alderen 10-17 år.